Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rob62
Hej! Är ny på forumet, och vill kolla om det finns någon därute som ev. har problem med start av fjärrvärmaren .
Har under hösten haft problem med att starta värmaren i bilen via appen, har nog fungerat en handfull gånger men får varje gång ett meddelande att batterinivån är för låg.
Jag bor i Stockholm och kör ca 4-6 mil per dag och vissa dagar längre sträckor upp till ca 10 mil. Har varit i kontakt med Bilia ett antal gånger och påpekat detta och man har bytt batteri 2 gånger samt gjort 2 felsökningar men får samma svar varje gång att det inte är fel på bilen utan det är jag som kör för korta sträckor så att batteriet inte laddar upp tillräckligt .
Undrar nu om det finns någon/några som har samma problem eller har en vettig förklaring på problemet.

Frustrerad Volvo ägare
av Lockis
Rob62 skrev:Har varit i kontakt med Bilia ett antal gånger och påpekat detta och man har bytt batteri 2 gånger samt gjort 2 felsökningar men får samma svar varje gång att det inte är fel på bilen utan det är jag som kör för korta sträckor så att batteriet inte laddar upp tillräckligt .
Undrar nu om det finns någon/några som har samma problem eller har en vettig förklaring på problemet.
Du har fått problemet förklarat för dig :-)
Att du kör 4-6 mil om dagen betyder inget om det är utspritt på 10 resor och du startar värmaren mellan varje.
Du vill köra 4-6 mil per resa för att ladda upp batteriet fullt.
Annars är det stödladdning som gäller.
av stevvee
I regel, kör du värmaren 10 minuter skall du helst köra bilen runt det dubbla annars går du back och till slut får du ett tomt batteri.
Bilia har ju svarat... Som ovan skriver ska du köra minst lika mycket som du kört värmaren. Min ÅF tyckte inte jag var klok när jag valde till EL-värmare med uttag när Dieselvärmare finns, men det är ju pga detta att Värmaren drar ur batteriet.
Ladda upp batteriet en gång i veckan. Prova sedan att korta ned tiden som den går före avfärd. Är det inte för kallt borde det räcka med en kvart att få bra värme från motorn redan från start. Det kommer inte vara så varmt i kupén från början, men det kan vara en kompromiss. Ska man riktigt utnyttja värmarens potential är bästa att ordna en installation så man kan ladda smidigt direkt från väggen utan att behöva öppna huven. Under de år jag hade värmare funkade morgonvärmning och 30-35 minuters enkel resa, utan att det blev batteriproblem (alltså 20-30 min värmare på morgon, och sedan tur och retur c. 60 min - ingen värmare på eftermiddagen). Hade samma batteri i åtta år.
Användarvisningsbild
av KeJo
Jag förstår problemet med att köra korta sträckor och använda värmaren flitigt. Blev rekommenderad av min säljare att ladda batteriet i bilen (XC60 D4 -19) ca 4 ggr/år för att hålla batteriet i form. Jag använder Ctek-laddare sedan tio år tillbaka, men även när batteriet är fulladdat, kan jag endast köra parkeringsvärmaren 1-2 gånger (ca 10 min/gång), innan bilen varnar att batterinivån är för låg.

Är det helt enkelt batteriet som är dåligt? Kan det vara något som felaktigt indikerar att batterinivån är för låg?
Det blir ett besök hos återförsäljaren efter helgerna, men tänkte kolla om någon här har liknande erfarenheter.

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]