- tis 17 dec 2019, 15:10
#1354352
Tjenare!
Liten uppdatering, men först en fråga:
Vad ska jag ha för tändmodul egentligen? Vilket bosch-nummer alltså. Originalet är borta och den som sitter där nu saknar märkning. Jag har insprutningsbox 0 280 000 554 (dvs lh jettronic 2.2?) och tändstyrbox 0 261 201 011 (dvs Bosch EZ-117K?). Antar att jag ska ha antingen tändmodul 0 227 100 124 eller 137, men jag har haft svårt att ta reda på det med säkerhet.
Tar också gärna emot tips på bra tändspole, originalnumret verkar inte tillverkas längre (bosch 0 221 118 351).
Hur som helst, jag gjorde all möjlig felsökning och hittade inga konkreta fel. Gjorde all service man kan tänka sig (bränslefilter, luftfilter, olja, oljefilter, bromsar, osv) och fick ner förbrukningen till 0,77 l/mil på sommardäck vid fint väder. Men inte ner under 0,7 som jag ville, och nu vid kallare väder har förbrukningen krupit upp mot 0,9 igen. Den har också lite svårt att starta vid kyla, alltså redan vid enstaka minusgrader. Den tycks inte gå på alla cylindrar när den är kall, och även när den är varm rycker den lite försiktigt. Ryckningarna är såpass korta att de verkar vara utebliven tändning, jag föreställer mig att en dålig luftmassemätare hade gett större och mer påtagliga ryckningar. Men jag är inte jätteduktigt på att bedöma sådant. Så jag nu tänkte jag försöka byta först tändmodulen och sedan tändspolen, eftersom nästan allt annat i tändningen är relativt fräscha bosch-grejer. Om bilen går på alla cylindrar redan från start vet jag genast om det har funkat.
Originalinlägget:
Jag har lite strul med min transportmaskin (745 GL från 87 med B230F). Den går ganska bra, men det ryker mycket ur avgasröret. Ganska ljus rök, och jag tycker den luktar lite oförbrända kolväten. Den drar också lite mycket soppa (0,9 l/mil nu motför 0,77 l/mil i somras, och 0,68 l/mil 2018).
Här är min felsökning än så länge:
-Den förbrukar inte kylarvatten.Kylarvattnet är klart och rent, inga tydliga tecken på avgaser i det.
-Inga tydliga spår av olja i slangarna från oljeavskiljaren till insuget
-Alla spridare klickar (lagt en skruvmejsel mot var och en och lyssnat)
-tempgivare tycks fungera, både främre och bakre givare mätte cirka 700 ohm vid blocktemperatur på uppskattningsvis 45 grader.
-Lambdasonden mäter stadigt 0,77 volt. Fluktuerar väldigt lite, men ibland ned till 0,69 volt.
-När jag mätte lambdasonden märkte jag att motorn rycker lite på oregelbundna intervall när jag ligger och varvar 2000 varv.
Några idéer? Vad säger ni om mätvärdet från lambdasonden? Helt normalt, kass sond, eller tecken på ett fel någon annan stans?
Vad mer finns det som kan ligga bakom? Finns det andra kallstartsfunktioner än tempgivaren som leder till att den går för fett?
Jag har länge misstänkt att fördelarlocket och rotorn, som jag köpt på Biltema, är kasst. Bytte det i April och fick då ner bränsleförbrukningen från 0,9 l/mil till 0,77 l/mil, och tyckte att det rykte mindre då också. Men nu, 900 mil senare, är jag tillbaka på samma förutsättningar. Kan dålig fördelare förklara både bränsleförbrukningen och röken, trots att bilen går ganska bra? Visst rycker den lite ibland, men det är inte slående.
Liten uppdatering, men först en fråga:
Vad ska jag ha för tändmodul egentligen? Vilket bosch-nummer alltså. Originalet är borta och den som sitter där nu saknar märkning. Jag har insprutningsbox 0 280 000 554 (dvs lh jettronic 2.2?) och tändstyrbox 0 261 201 011 (dvs Bosch EZ-117K?). Antar att jag ska ha antingen tändmodul 0 227 100 124 eller 137, men jag har haft svårt att ta reda på det med säkerhet.
Tar också gärna emot tips på bra tändspole, originalnumret verkar inte tillverkas längre (bosch 0 221 118 351).
Hur som helst, jag gjorde all möjlig felsökning och hittade inga konkreta fel. Gjorde all service man kan tänka sig (bränslefilter, luftfilter, olja, oljefilter, bromsar, osv) och fick ner förbrukningen till 0,77 l/mil på sommardäck vid fint väder. Men inte ner under 0,7 som jag ville, och nu vid kallare väder har förbrukningen krupit upp mot 0,9 igen. Den har också lite svårt att starta vid kyla, alltså redan vid enstaka minusgrader. Den tycks inte gå på alla cylindrar när den är kall, och även när den är varm rycker den lite försiktigt. Ryckningarna är såpass korta att de verkar vara utebliven tändning, jag föreställer mig att en dålig luftmassemätare hade gett större och mer påtagliga ryckningar. Men jag är inte jätteduktigt på att bedöma sådant. Så jag nu tänkte jag försöka byta först tändmodulen och sedan tändspolen, eftersom nästan allt annat i tändningen är relativt fräscha bosch-grejer. Om bilen går på alla cylindrar redan från start vet jag genast om det har funkat.
Originalinlägget:
Jag har lite strul med min transportmaskin (745 GL från 87 med B230F). Den går ganska bra, men det ryker mycket ur avgasröret. Ganska ljus rök, och jag tycker den luktar lite oförbrända kolväten. Den drar också lite mycket soppa (0,9 l/mil nu motför 0,77 l/mil i somras, och 0,68 l/mil 2018).
Här är min felsökning än så länge:
-Den förbrukar inte kylarvatten.Kylarvattnet är klart och rent, inga tydliga tecken på avgaser i det.
-Inga tydliga spår av olja i slangarna från oljeavskiljaren till insuget
-Alla spridare klickar (lagt en skruvmejsel mot var och en och lyssnat)
-tempgivare tycks fungera, både främre och bakre givare mätte cirka 700 ohm vid blocktemperatur på uppskattningsvis 45 grader.
-Lambdasonden mäter stadigt 0,77 volt. Fluktuerar väldigt lite, men ibland ned till 0,69 volt.
-När jag mätte lambdasonden märkte jag att motorn rycker lite på oregelbundna intervall när jag ligger och varvar 2000 varv.
Några idéer? Vad säger ni om mätvärdet från lambdasonden? Helt normalt, kass sond, eller tecken på ett fel någon annan stans?
Vad mer finns det som kan ligga bakom? Finns det andra kallstartsfunktioner än tempgivaren som leder till att den går för fett?
Jag har länge misstänkt att fördelarlocket och rotorn, som jag köpt på Biltema, är kasst. Bytte det i April och fick då ner bränsleförbrukningen från 0,9 l/mil till 0,77 l/mil, och tyckte att det rykte mindre då också. Men nu, 900 mil senare, är jag tillbaka på samma förutsättningar. Kan dålig fördelare förklara både bränsleförbrukningen och röken, trots att bilen går ganska bra? Visst rycker den lite ibland, men det är inte slående.
Senast redigerad av 1 crap, redigerad totalt 0 gånger.