NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare,

Har nyligen köpt en c70 T5 automat som gått 16 000 mil och har ett konstigt ljud som kommer när motorn är kall och vid låg hastighet. När jag kör iväg och kört kanske 50-100 m så låter det som en fjäder som släpper (pchooong) och så känner jag något i gaspedalen. Jag kan ana ngt när jag står vid rödljus att det knäpper lite var 20 s (typ...) men inte så tydligt och inget i gaspedalen när jag åker vidare
Någon som varit med om liknande eller kan ens gissa vad det vara? Jäkligt störande är det iaf och eftersom jag inte är ngt mekar-ess så vet jag inte var jag ska börja att titta...
Har tyvärr ingen aning om vad det är som är orsaken.. men jag har samma grej på min V50 1.8F MY08..
Jag har inte undersökt om det är hastigheten eller tiden eller sträckan som triggar.. Men det känns absolut som att det är hastigheten, dvs när jag kommer upp i typ 5-10km/h..

Vore kul att få veta vad det beror på och om det går att åtgärda enkelt..
Användarvisningsbild
av HCP
Motorfäste är min gissning, gaspedalen är ju elektrisk och rörelsen av motorn fortplantar sig förmodligen genom torpedväggen.
Blir inte samma sak att stå still och varva heller, oftast hänger det ihop med last på växellådan.

Vilket av fästena är dock svårare, men skulle gissa på något högt upp så det får stor rörelse på hela paktet :)
Användarvisningsbild
av HCP
Ska man fundera på andra saker som kan skapa oljudet - men som det troligen inte är (har tråkigt :P )
20 sekunder á 1000rpm så hinner ju motorn snurra cirka gurka 333 varv per "pchong" så det är nog inget relaterat till motorns rotation. Möjligen att AC slår till - men då borde det alltid hända om en spännrulle är slut t.ex.

Det kan ju vara en tändspole eller annat som gör att den snetänder och det är nån form av avgaspuff du hör och motorn vibrerar för den inte går som den ska - men då borde det vara random intervall kors och tvärs över hela registret oavsett om du accelererar, står still eller kör i motorvägsfart. (kan nog uteslutas helt)

Mekaniskt kan det vara något kring upphängning och broms, fjäderbenslagring möjligen. Eller rent av ett broms-ok som börjat glappa (har hänt mig en gång, hela oket tippade när man började köra, det lät mer klonk dock).
De berömda bussningarna som håller spindellederna kan möjligen orsaka knepig känsla, men då borde de kännas i ratten - inte gaspedalen.

Saker att testa för att helt utesluta dem, nästa gång du startar bilen kall - se till att AC är AV helt, kör iväg och se om du upplever samma ljud.
När du hör ljudet, tryck ner kopplingen och släpp snabbt igen för att se om du kan återskapa ljudet - gärna lite kärring-gas så du rycker till lite :)

Vilda gissningar här, men tyckte det felet lät lite intressant vad det kan vara :)
HCP, jag gillar din genomgång. Ska kolla ACn när jag kör den nästa gång. Glömde helt bort det imorse... jag körde den varm och vid tomgång så kan man höra ngt lite men om det är samma vete fan. Men kul att prova lite olika grejer så blir att kolla😄.
Jag känner igen det där fjäderljudet. Jag tror jag hade under alla 8-9 år med min V50. När startat och kört ett par sekunder så kom det. Kanske efter kall bil, ja.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]