Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diagloben
Min S80 från -99 har fått en anmärkning på besiktning för att vänster ljus står för lågt. När jag tittar närmare på felet så visar det sig att någon trolitvis har backat på mig och tryckt sönder infästningarna för lyktan. Glaset är helt men infästningarna i plast är spräkta. Nu undrar jag hur man får loss lyktan med hela insatsen. Jag har fått loss blinkersen och lossat de två skruvarna på ovansidan, men den sitter fast på någon mer plats.... Hoppas någon kan hjälpa mig med en beskrivning hur jag får loss lyktan. Tack på förhand !
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag tror du måste lossa på framskärmen för att sedan kunna lossa lampan
av jbl
Ja hela kofångaren fram måste bort.

Tips köp nya haynes boken. Där står det hur man gör.

Vet att det finns en arbetsbeskrivning endera här eller på SVXC forumet. Det är då till en V70 och jag har för mig att det skiljer lite mot S80. Men jag kan ha fel.

Men principen är att lossa skruvar eller borra ur nitar i hjulhusena. Därefter lossa skruvar några varv. Ta bort täcklister fram för att komma åt ytterligare skruvar att ta bort. Lossa lykttorkarna. Därefter kan man haka loss kofångaren. Det rekommenderas att vara två st till detta moment.
Därefter kommer man åt skruvarna eller bultarna till lampan.

Det är alltså en del jobb med detta.
Användarvisningsbild
av Loner
Som JBL säger, är väl rätt lika på v70 och S80, tror dock att det är nån fler nit i hjulhuset som skall borras bort.. men osäkert.

V70 fronten hakar man av på under 1 5minuter ensam, man behöver inte alls vara två bara man tar det lungt och metodiskt..

/L
Användarvisningsbild
av cycler
Ta annars monteringsanvinsningarna och kolla på...

Vissa prylar kräver demontering av karossdelar och denna demontering står väl beskrivet i monteringsanvisningen.

Kan dock inte komma på något just nu som skulle kunna......

hmmm dimljus montering borde man demontera fronten....testa det..

Glöm inte vara två pers... kan vara bökigt..

/C
Användarvisningsbild
av greeeken
Sen behöver man väll nya nitar att få fast ?

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]