Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Ska köpa en ny V70 classic som man får med 16"-fälgar. Kör samma fast med 15" idag. Är det någon skillnad i:

- komfort
- bensinförbrukning
- annat
Användarvisningsbild
av greeeken
autumnleaf skrev:Ska köpa en ny V70 classic som man får med 16"-fälgar. Kör samma fast med 15" idag. Är det någon skillnad i:

- komfort
- bensinförbrukning
- annat

- komfort bättre me 15
- bensinförbrukning lägre me 15
- annat=colare snyggare me 16
Användarvisningsbild
av Janne3
Oftast är ju rulldiametern den samma på däcket ,brukar va lägre profil ju större fälgdiameter du har ,de enda är vär att komforten minskar ju lägre profil du har, samtatt ju lägre profil du har blir däcken dyrare och du får oftast ut färre mil
Användarvisningsbild
av exup
Hade jag vart som dej så hade jag lagt på dom där ynka 4000:- å tjackat ett par 17" istället :D (sorry,lite offtopic)
Användarvisningsbild
av autumnleaf
Ok, så med mycket långfärdsåkning så är 15" att föredra vad jag kan se av era svar.
av Daddan
Ju mindre däckprofil på större fälg detso hårdare gång. Samtidigt mer stabilt i sidled. Och mer estetiskt tilltalande. Vissa bilar kan inte ha 15" fälgar pga bromsarna (T5 tex.).

Bränsleförbrukningen påverkas mer av bredare däck än större fälg eftersom omkretsen är i stort sett densamma.
Användarvisningsbild
av Loner
Kan säga att på min 2.4T märks ingen skillnad på 205/55x16 dubbdäck och 225/40x18" sommardäck i bensinförbrukning.

/L
av Daddan
När jag avsåg skillnad i bränsleförbrukning med hänsyn till däcksbredd var det naturligtvis samma typ av däck som avsågs. Ett vinterdäck gjort för hög friktion och ett sommardäck gjort för låg friktion är inte jämförbara i detta fall...
av haxpet
Finns det 15" kvar?? :roll:

Jag tror inte att du märker någon större komfortskillnad mellan 15" och 16". Kanske bilen blir lite mjukare med 15" men den blir samtidigt vingligare och gubbigare (F'låt om du tykcer om gubbigt).
av NCR
haxpet skrev:Finns det 15" kvar?? :roll:

Jag tror inte att du märker någon större komfortskillnad mellan 15" och 16". Kanske bilen blir lite mjukare med 15" men den blir samtidigt vingligare och gubbigare (F'låt om du tykcer om gubbigt).
Ja gubbigt vill man ju inte ha med tanke på hur sportig och ungdomlig image en Volvo V70 har.... :twisted:

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]