NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Hämtade min 2.0D-07 från verkstaden för 3:e gången i fredags där verkstaden försökt åtgärda det klonkande ljud som uppkommit sedan de bytte dubbelmassesvänghjul. De har justerat och skruvat åt alla motorinfästningar, bussningar, limmat drivaxlar mm. Denna gång bytte de återfjädringen i kopplingspedalen men fortfarande så klonkar det när jag släpper upp kopplingen vid växling eller lägger på gas efter en stunds motorbroms.

De hävdar att klonket finns i alla volvobilar och att det är helt normalt.... Det är inte så att jag är extremt kännslig, man hör det tydligt när man har radion på eller åker i baksätet. Jag har pratat med Bilias kundrelationsansvarige men ingen respons. Är det någon som har några tipps?

En som antagligen inte kommer köpa en Volvo igen....
av mojja
poseidon skrev:Hämtade min 2.0D-07 från verkstaden för 3:e gången i fredags där verkstaden försökt åtgärda det klonkande ljud som uppkommit sedan de bytte dubbelmassesvänghjul. De har justerat och skruvat åt alla motorinfästningar, bussningar, limmat drivaxlar mm. Denna gång bytte de återfjädringen i kopplingspedalen men fortfarande så klonkar det när jag släpper upp kopplingen vid växling eller lägger på gas efter en stunds motorbroms.

De hävdar att klonket finns i alla volvobilar och att det är helt normalt.... Det är inte så att jag är extremt kännslig, man hör det tydligt när man har radion på eller åker i baksätet. Jag har pratat med Bilias kundrelationsansvarige men ingen respons. Är det någon som har några tipps?

En som antagligen inte kommer köpa en Volvo igen....

Välkommen till träsket. O det kommer bara att forsätta tills du ger upp o inser att volvon e vad den är en kass ford.

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag kan intyga att de inte finns på alla volvobilar då jag inte har tillstymmelse till klonk i min t5a.

Mojja: Och vilket storstilat bilmärke har du valt?
av mojja
wendtan skrev:Jag kan intyga att de inte finns på alla volvobilar då jag inte har tillstymmelse till klonk i min t5a.

Min volvo har samanlagt varit på bärgare 6 ggr nu sedan i augsti. O har rullat ca 1300 mil..

Klonket du beskriver finns även i min bil. Även när man svänger eller bromsar in lite kraftigar uppstår det nå klonk. Har inte fått någon rätsida på detta o orkar inte engagera mig mer i denna bil.

Har verkligen försökt att få en bil som jag skulle kunnat vara nöjd med gett verkstan tusen chanser att fixa till problemena.

Jag e oftast en väldigt envis person o står på mig men aset till volvon orkar jag då inte engagera mig i nå mer.

Hoppas att den rasar ihopp eller brinner till grunden.

//mojja
Användarvisningsbild
av poseidon
mojja skrev:
wendtan skrev:Jag kan intyga att de inte finns på alla volvobilar då jag inte har tillstymmelse till klonk i min t5a.

Min volvo har samanlagt varit på bärgare 6 ggr nu sedan i augsti. O har rullat ca 1300 mil..

Klonket du beskriver finns även i min bil. Även när man svänger eller bromsar in lite kraftigar uppstår det nå klonk. Har inte fått någon rätsida på detta o orkar inte engagera mig mer i denna bil.

Har verkligen försökt att få en bil som jag skulle kunnat vara nöjd med gett verkstan tusen chanser att fixa till problemena.

Jag e oftast en väldigt envis person o står på mig men aset till volvon orkar jag då inte engagera mig i nå mer.

//mojja
Ja, jag var helt kär i min svarta V50 med 17 tummare när jag hämtade ut den i höstas. Mina problem låter inte lika allvarliga som dina, har inte bärgat ännu (peppar peppar) men kärleken har svalnat kan man säga.

Vad tänker du göra åt din? Känns inte så motiverat att sälja och ta förlusten efter 4 månader.
av mojja
poseidon skrev:
mojja skrev:

//mojja
Ja, jag var helt kär i min svarta V50 med 17 tummare när jag hämtade ut den i höstas. Mina problem låter inte lika allvarliga som dina, har inte bärgat ännu (peppar peppar) men kärleken har svalnat kan man säga.

Vad tänker du göra åt din? Känns inte så motiverat att sälja och ta förlusten efter 4 månader.
'

Den förlusten kommer att svida ekonomiskt men hatet jag har mot denna bil e väldigt stort just nu så stor att jag beställt en ny bil o aldrig mer kommer sätta min fot i volvo träsket igen.

O inte blir det bättre av att man köpt ett heico bodykitt 18 tummare+ 16 tummare och levererades med 17 tummare som alla e i ny skick. Även kostat på en toning och nu denna vecka ppc hos bsr i växjö. Glömde skriva sportavgas o luftfilter för 9k.

Har lagt över 10k i månaden på denna skrothög om man räknar ut snitt + en beräknad förlust på 10k i månaden i värdeminskning.

Så visst det kommer att kännas i plånboken men det kommer släppa en stor sten från mitt hjärta när jag blir av med den o den nya bilen kommer.

M.v.h mojja
av dali
Jag har en -05 V50 2.0D som gått strax över 4.000 mil och den har inget klonk/dunk som jag märkt. Ska dock lyssna lite på vägen hem för att se om det öht uppkommer något ljud när jag växlar.

Uppdatering: finns inte en tillstymmelse till klonk, vare sig vid växling, gasuppsläpp eller motorbromsning. Det är alltså inte "normalt" på Volvo, verkstaden svamlar.
Användarvisningsbild
av poseidon
dali skrev:Jag har en -05 V50 2.0D som gått strax över 4.000 mil och den har inget klonk/dunk som jag märkt. Ska dock lyssna lite på vägen hem för att se om det öht uppkommer något ljud när jag växlar.

Uppdatering: finns inte en tillstymmelse till klonk, vare sig vid växling, gasuppsläpp eller motorbromsning. Det är alltså inte "normalt" på Volvo, verkstaden svamlar.
Tackar för infon - precis som jag trodde. Verkstadschefen var sjuk idag så jag skall ringa och påpeka det imorgon.
av Frigge
Det finns ett visst klonk i dom, det är inte fel det dom säger.
Motorerna i dessa bilar är pendelupphängda och rör sig en del vid just gaspådrag och avsläpp. Sen kan det ju skilja mellan bilar men i huvudsak finns det i dom flesta, kan oxå vara så att det skett en förändring från ett spec ch nr som gör en viss skillnad i ljud. Har testat ett flertal bilar både Bensin och Diesel som haft ett ljud på det sättet du beskriver det.
av dali
Kan skillnaden bero på växellådorna? Min -05:a har den sexväxlade lådan, -06 och senare har femväxlad.
230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

760 tändningslås?

Är det en automat? Då går startkr[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]