Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kick96
Hej.
Jag börjar bli lite trött på min bil. Jag får upp felkoder med jämna mellan rum och dom är P0238 ladd tryckgivaren eller map sensorn eller vad det nu kallas för. den som sitter på vänster sida av IC. Den är bytt och ger mig samma koder igen.
Och sen har jag en på P2122 och vad är den sista koden för nått?
Men var är det som gör att samma kod kommer upp om och om igen, även att den är bytt. P0238. Ska också tillägga att bilen funkar ok när vädret är varmt och tort och kalt funkar också men ej regn. Ja bit på den. Har dock ingen förklaring på detta.
Dom på volvo sa också att det var ladd tryckgivaren som oftast går söder.
Tips och råd är guld värt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
kick96 skrev:Hej.
Jag börjar bli lite trött på min bil. Jag får upp felkoder med jämna mellan rum och dom är P0238 ladd tryckgivaren eller map sensorn eller vad det nu kallas för. den som sitter på vänster sida av IC. Den är bytt och ger mig samma koder igen.
Och sen har jag en på P2122 och vad är den sista koden för nått?
Men var är det som gör att samma kod kommer upp om och om igen, även att den är bytt. P0238. Ska också tillägga att bilen funkar ok när vädret är varmt och tort och kalt funkar också men ej regn. Ja bit på den. Har dock ingen förklaring på detta.
Dom på volvo sa också att det var ladd tryckgivaren som oftast går söder.
Tips och råd är guld värt.
Skulle tro insugsrörets packning som en gissning.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Libbe
Gasspjället fungerar det tillfredsställande?
Sot avlagringar + annat skit kan ställa till det.
Är det rengjort ngn gång?
Jag skulle gjort en översyn av det..........
av kick96
Ja det tror jag att det gör. Jag vet inte hur du menar med att fungera tillfredsställande. Har inte gjort någon rengöring på den. Jag vet att det nämndes något om detta på Volvo när jag hörde om felen som är. Dom tyckte ett byte av laddtrycksgivaren skulle vara nödvändigt, den brukar gå sönder. Ska köra denna månaden ut med bilen så får den stå ett tag tills jag får till baka lusten att skruva med sen igen, har fler som måste fixas till. Som sakt så kommer det att fixas till. Men behöver mer kött på benen om detta. Kommer att riva ner insuget pga, fixa vevhusvettelationen.
av Libbe
Kolla spjällhuset då! När du ändå river ner allt. Det kan bildas grader....som gör att klaffen i spjällhuset kärvar? Ta en snäll putsduk och putsa av eventuella grader...........använd Bromsrent + en pensel...för att få bort allt skit.
av kick96
Har en annan fråga om detta. Kan detta utgöra att den skjuter "puffa" mellan växlarna? den är ej chippad, kommer ej ihåg om detta kan har något med detta att göra.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]