Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ante018
Hej på er..gissar att svaren finns här..
Har en v70 av första modellen
Årsmodell:2000
Motor: B5244s2
Fel: Motorlampa lyser
Har fått fram följande koder: P1670, P1671,P1672
Ngn som har en aning vad det kan vara? Kommer inom kort lämna in den då jag inte klarar ut vad det är..
Tack på förhand
av MickeM
Felkoder lästa av enklare scanner blir i ISOformat.
P0xxx är standard = hyffsat rätt.

P1xxx och däröver är tillverkarspecifika koder tolkat mot ISO. Precis som det låter.
Kan bli skapligt, "peka åt rätt håll", eller hur kass som helst.
I detta fallet kass, eftersom det är så diffust.

En läsare som tar hela bilen krävs, och då också på "Volvo-språk" om man ska få ut något vettigt i detta fallet. Skulle inte förvånas om du får andra koder med en annan läsare....

Felkoderna kan handla om startspärren.
Men då borde du ha startproblem.

Kan också vara MAP sensorn som tycker något. Kanske igensotad/sprucken slang.

Kan också vara sensorer som tycker något, för att gasspjället inte gör som det borde.

Bättre info ger dom tyvärr inte.
Användarvisningsbild
av Erik Å
"P1670 is an Immobilizer fault code, the problem is related to the immobilizer antenna the connectors are defective or dirty or just loose."
P1671, 1672 cam position sensor sägs det på nätet men jag undrar om jag inte fick 1671 när immobilizern krånglade och i något enstaka forum (brickboard eller Matthews kanske) så kopplades det till immobilizern
Prova ta loss plastkåpan under/över rattstången (den undre sitter med 2-3 torxskruvar, sen får man bända lite i glipan på sidorna så låshakarna släpper. Den övre kan sitta kvar med gummiflärpen mot kombiinstrumentet, det räcker att lyfta den i bakkant. Lättast om ratten flyttas till bakre/nedre läget har jag för mig), plugga ur den gröna kontakten ur antennspolen som sitter runt tändningslåset, lägg minimalt med vaselin på kontaktstiften och plugga i och ur den några gånger. Vanligt fel att det blir oxid i kontaktdonet. Symptom: motorn startar snällt men stannar inom en sekund om antennspolen inte ger kontakt.. Men det räcker med att den glappar till precis då diagnostiken körs för att sätta felkod.
Tänk på att airbagen med lätthet bryter av nacken på en oförsiktig mekaniker om den skulle avfyra av misstag, rekommenderar att koppla loss batteriet och vänta en minut innan ingreppet. Akta allt orange kablage, det går till airbagen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Erik Å skrev:.. men jag undrar om jag inte fick 1671 när immobilizern krånglade och i något enstaka forum (brickboard eller Matthews kanske) så kopplades det till immobilizern
Det är precis det som är problemet med att läsa ut med universalsläsare... Speciellt på äldre modeller såsom S/V70, innan ISO-standarden blev mogen och väletablerad. Nyare bilar håller sig betydligt bättre till dom tabeller som existerar än äldre bilar.
Dom tolkningstabeller som existerar stämmer sällan 100% med koderna man skulle få med en märkes specifik läsare. Det är mycket gissningar och klassisk felsökning som krävs för att tolka dessa koder... Ibland har man tur att hitta någon som fått samma kod och löst sitt problem, som kan ge en indikation om vad koden egentligen ska betyda. Men ofta är man lämnad själv med koder som kanske inte alls ens är i närheten av rätt.

Motorkoder(P0....) stämmer hyffsat i dom flesta fall, då just motorstyrdonet inte är märkes-bundet. Kringutrustning(P1...+) såsom ABS, SRS, osv är djupt märkesbundna(iaf på s/v70) där volvo har/hade fritt fram att göra sina egna koder och tolkningar. Därav är dessa koder både svårtolkade och sällan helt rätt.

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]