Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå hallå.
Läst lite andra trådar men söker lite mer info av kunnig.
Rätt sugen på en V70 08-> 2.5T
Tänkte om nån ville dela med sig med lite info.
Vill helst ha Automat, men är manuella lådan bättre? Bränsleförbrukning?
Kommer bli 70% landsväg 30%kortare sträckor, ish.

Ser också att det finns en 2.5T
Samt 2.5TF flexifuel.
Den ena bättre än den andra?
Eller är det i princip samma skit fast sen ena går på etanol också?

Skottsäker bil för övrigt?
Med 2.5 FT får du lägre skatt och fabriksmonterad elektrisk motorvärmare. Volvo original som också betyder Calix tillverkning. Alltså fullt utbyggbart med alla deras tillbehör. (Om det inte är gjort redan?) Och möjligheten att köra på E85 som tidvis är billigare än bensin.

Skattens nivå vet jag inte säkert, men på en V70 2.0 F Alltså den mindre FlexiFuelmotorn, är den under 1500 kr om året. På en 2.5 FT borde den ligga strax över den summan. Men var? Efter nyåret kommer väl nya regler, men rykten säger att det inte blir så stor skillnad på FFV-bilar.

Reservdelar och service är ju i princip detsamma på båda modellerna, så i det fallet kan det kvitta.
tidigare 2.5ft som är från 2008-2009 hade 200hk medans den som är från 2010-2011 har 231hk.
2008-2009 = skatten runt 1800kr och 2010+ under 1700kr

Skatten kommer inte skilja något efter nyår som jag vet(det är väl mest för dom nyare bilar som är registrerad 1/1-2020 som straffas
Åker 2.5FT 2010 sen tre år. 230Hk varianten med andra ord. Har i stort sett bara tankat etanol då det trots den högre förbrukningen på etanol alltid lönat så då literpriser legat (tillräckligt) långt under bensin.
Man ska dock veta att detta är en törstig bil. Men med den låga skatten och betydligt mycket trevligare motorgång än valfri diesel från den här tiden så tycker i alla fall jag att det är värt det!

Sedan ett drygt år så åker jag med en motoroptimering från ATM som ska ge runt 270Hk på bensin och 300Hk på etanol. Något jag aldrig ångrat, känns som en helt annat bil

Svaga punkter i allmänhet på modellen som kan vara bra att hålla ett öga på vid köp är:
-främre bussningar i bakvagnen, kostar ca 3-5k att få bytt.
-köp gärna en där AC-kompressorn bytts, för den pajar förr eller senare och i värsta fall (villet förvisso är vanligast på 5-cylindriga dieslar) så kan den då den ger sig få multiremmen som den drivs av att trassla in sig i kamremmen med mottorras som följd.
Det är 1500 mil/ 12 månader som gäller på 2.5FT, men då är varannan gång bara oljebyte.
Så kör man som medelsvensson gör, under 1500 mil per år så märker man ingen skillnad. Kör man mer än 1500 så märker man det på att varannan "service" är billigare då det som sagt bara byts olja.

Skatten på 2.5FT är 1503:- och på 2.5T är den 2912:-.
Jag hade en 2,5FT och var riktigt nöjd med motor och låda, dessutom så går den mkt bättre med E85 jämfört med B95/B98.

Valde manuell då automaten upplevdes slö och har man otur kan man få problem med lådan bl.a. med ryckig växling. 2010-2011 har en annan utväxling på manuella lådan så 6an blir mer som en överväxel vilket var mkt bra vi landsväxkörning då man får ner varvtalet och förbrukningen, på längre landsvägskörning kunde ligga på ca 0,72 på B95 och ca 0,9 med E85. Motorn är väl rätt törstig vid blandad körning men min nuvarande XC60 D4 AWD drar bara ca 0,2l/mil mindre så byte till diesel i mitt fall gav ingen märkbart lägre årskostnad (beräknat på 1500mil) på skatt/service/bränsle då skatten (1350kr) och servicen (ca 2100-2600kr) är billigare på V70n.

Jag skulle inte tveka att köpa en 2,5FT eller 2,5T 2010-2011 som andrabil men då skulle jag föredrar den manuella lådan. Som tidigare påpekats så håll koll på bakre bussingarna (fick byta mina på ca 9500mil), oljud ifrån lagring AC-kompressorn och se till att multiremmen samt spännaren m.m. är i bra skick.
Vi tar det här med service på FFV-bilar en gång till. (FFV är Volvo och Fordspråk för E85-bilar)
Service skall göras var 3000 mil på en 2.5 Fx-bil. Då gör man kontroll och eventuell åtgärd på ett antal punkter efter ett fastställt schema. Kan vara lite olika punkter beroende på bilens aktuella körsträcka. Även olje-och filterbyte ingår där.
Var 1500 mil, eller en gång om året skall motoroljan och oljefiltret bytas. Inget annat görs om man inte säger till eller kommer överens om det.
Det framförs ofta kritiska åsikter att det är extra dyrt med så korta intervaller på oljebytena i en FFV. Medelbilsvensson kör 1250 mil om året i Sverige. Bilfabrikanterna, däribland Volvo, säger oljebyte minst en gång om året oberoende på körsträckan. Inom eller i närheten av den här körsträckan ligger det årliga oljebytet. Det är alltså i realiteten inte någon kortare eller fördyrande oljebytarintervall. Och det här årliga oljebytet gäller inte bara FFV-bilar. Det gäller dom flesta bilar.
Nu finns det många som kör mer än 1250 mil om året. Dom bör naturligtvis rätta sig efter körsträckan vid oljebyte. Många av dessa bilister använder sin bil i jobbet. Alltså i tjänsten för att kunna utföra sitt jobb. För sådana bilister är det mycket viktigt att ha en fungerande bil som man kan lita på dygnet runt, året runt. Den som slarvar med oljebyten och bilens vård i övrigt kan inte räkna med en bil som alltid fungerar dygnet runt, året runt som en självklarhet.

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]