NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorlampan lyser, och har gjort det från och till de senaste 2- 3 månaderna. OBD-läsaren hittar felkod P0420 -Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1).

Testade att radera felkoden de första två gångerna, men den kom tillbaka inom ett par veckor. Motorlampan släcks ibland av sig själv och kan vara borta i dagar, men den tänds igen för eller senare.

Bilen går bra, märker ingen skillnad i bränsleförbrukning etc.
Inga andra felkoder eller problem som jag känner till.

Vad jag har läst mig till så kan felet bero på sliten katalysator, dåliga lambdasensorer, tjuvluft, hål i avgassystemet mm.
Tänkte kolla om någon annan har råkat ut för detta med de här bilarna? Och vad lösningen den gången var.

Och om det är så att det är katalysatorn som behöver bytas så får ni gärna ge mig lite allmänna tips kring detta (jag byter den själv om så är fallet).

Har testat att köra med 4l lacknafta i tanken i ett försök att rengöra katalysatorn, men utan framgång.

Mvh Nils
Hade samma problem, då lampan lös lite fram och tillbaka (mest när det var lite kallare ute).
Bytte båda lambdasonderna, körde ett tag utan att lampan släcktes.. Tänkte att det var katten som gett upp..
Körde ca 11-12km, sen stannade jag för att fixa lite ärenden, när jag kommer tillbaka senare igen och startar bilen så är lampan släckt, och den har varit det i ca 1 år nu :)
Verkar som att du måste varmköra motorn och sen stänga av/starta igen!

EDIT:
Hade samma felkod som dig.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]