Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Hej. Är det så att 98 oktan gör att bilen drar mindre än om man kör med 95 oktan eller är det en skröna?
Hade en diskussion om detta med flera personer där vi hade olika åsikter om detta. Jag har ju en äldre c70 bil som bara körs på sommaren, men med automat är den "lite" törstig i stads- och blandkörning. Jag kör gärna 98 oktan om det är bättre för motorn och den drar mindre. Min är inte optimerad utan i standard skick.
Hur är det med detta?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Förmodligen en skröna.
Om motorn varit anpassad för 98 oktan skulle den kunnat ha aningen högre kompression och därmed högre verkningsgrad
Nu är det lite mer komplicerat än så eftersom det finns en knacksensor som sänker tändningen (och minskar laddtryck på vissa bilar) om motorn börjar knacka. Så med högre oktantal minskar risken för knackning och motorstyrningen behöver inte gå in och ändra tändning (och eventuellt laddtryck) lika ofta. Men jag tvivlar på att man märker någon skillnad i praktiken :-)
Tror jag har sett tester någonstans..
Etanol fungerar som oktanbooster, har sett teorier om att låginblandning skulle sänka förbrukningen.. Själv har jag inte sett några sådana tendenser utan tvärtom ökar förbrukningen pga lägre energiinnehåll i etanol. Har inte turbo iofs :-)
Men prova föralldel, det syns ju ganska snabbt på färddatorn om det blir någon skillnad
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den stora grejen i alla diskussioner om 95 vs 98 är ju om den lilla besparingen som eventuellt uppstår överväger skillnaden i pris. Och dessutom så gäller det ju att det finns 98 lätt tillgängligt i området.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mindre föbrukning? nja, tveksamt... Däremot kan bilen bli att gå lite bättre med högre oktan... Men, det är marginellt... Är det bättre effekt man är ute efter så är E85 ett bättre alternativ. Och det är väl nästan uteslutande turbo-bilar som drar någon som helst nytta av högre oktan.

E85 kan man nog spara någon krona i bränslekostnad på också, trots att bilen förbrukar rätt markant mycket mer E85 än bensin.
Dock kan man ju inte tanka 100% E85 och tro att allt är guld och gröna skogar... Det kräver hård- och mjukvaruändringar för att fungera optimalt.

Kort sagt, att tanka 98 och tro att man ska tjäna pengar i bränslekostnader är tämligen naivt. I bästa fall hamnar slutnotan på samma som med 95, men troligen är slutnotan något högre än 95.
Högre oktan är nästan uteslutande bara bättre för effekt, men skillnaden är minimal i en orginalbil, och utan turbo vill jag påstå att skillnaden är omätbar.

Så, jag säger som jag brukar säga till folk som oroar sig över bränsleförbrukningen... Se över din körstil, man kan nästan alltid köra snålare även om man inte vill inse det. Ge bilen en ordentlig service med allt vad det innebär. Kontrollera att kammarna står 100% rätt, det är mer regel än undantag att kammarna står mer eller mindre fel på dessa modeller, och det kan göra en markant skillnad både på bränsleförbrukningen och prestandan.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: sön 06 okt 2019, 20:06 .. Kontrollera att kammarna står 100% rätt, det är mer regel än undantag att kammarna står mer eller mindre fel på dessa modeller, och det kan göra en markant skillnad både på bränsleförbrukningen och prestandan.
Berätta, hur kollar man det? Kamdreven har ovala skruvhål så båda kamaxlarna går uppenbarligen att justera någon grad framåt och bakåt.. Vilken av kamaxlarna har störst påverkan på bränsleförbrukningen? Sugmotorerna (de senare) har ju CVT-nav på insugskammen, turbomotorerna har det tydligen på avgaskamaxeln.. ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
I bakkanten av dom, dvs bakom vevaxelgivaren och fördelaren/täcklocket. Man använder tolkar till det.

Vilken kam som har mest ivnerkan på förbrukningen har jag ingen aning om, skulle gissa på att båda har ungefär lika stor inverkan.

Ja, kamdreven är justerbara bortåt 2 kugg vardera. Det är just därför man inte kan gå efter vad kamdreven visar. Ironiskt nog så brukar det vara så att när kamdreven står rätt, så står faktiskt kammarna fel.
Dom med VVT är lite svårare att ställa rätt än dom utan, för man måste både nolla VVT'n och se till att kamaxlarna inte rör på sig.
På dom utan VVT är det bara att låsa vev och kamaxlar, lossa på dreven, hänga på remmen, lossa på spännaren, låta dreven röra på sig bäst dom vill när remmen spänns, dra åt kamdreven, plocka bort tolkarna/låsningen, rotera motorn 2 varv, i med tolkarna igen för att kontrollera att inget rört på sig, bort med tolkarna, klart.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okej, tack. Ska läsa på, har nog sett bild på spåren i bakänden på kamaxlarna i Haynes när jag tänker efter :-)
Men hur vet man att vevaxeln står exakt vid övre dödläget, finns det något märke på svänghjulet?
Nu går den här ganska snålt men det kan kanske bli bättre :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
När motorn är i nollad är den inte i ÖD. Vanligt misstag det där.
Markeringar för noll finns på oljepumpsdrevet resp. oljepumpen. Märket på drevet kan vara svårt att se. Till skillnad mot kamdreven så är denna markering alltid rätt, den går inte justera på något vis.
Låsningen för veven finns bakom startmotorn, ett hål man tar bort en plugg från och stoppar in låsningen i.

Låsningvertyget för veven ser ut så här: https://www1.garaget.org/gallery/images ... 9175c7.jpg
Kamlåsningen ser ut så här: https://www1.garaget.org/gallery/images ... c68f64.jpg
Det fina med kamlåsningen är att den enbart passar när kammarna står helt rätt.

Biltema hade en sats för runt 500kr förut, men den verkar inte finnas kvar och enda alternativet är denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000038107
Den satsen är iofs "bättre", då det ingår verktyg för att ta bort kamkåpan och kammarna, men lite overkill för enbart rembyte.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Intressant, det får nog bli ett vinterprojekt ;-)
Tolkar jag det rätt så borde det räcka med att låsa svänghjulet, sen plocka bort kåpa/vevaxelgivare och mäta upp att styrspåren i kammarna är horisontella, om nu inte VVT ställer till det
Eftersom de nya motorerna som kom -00 skulle klara miljöklass 1 och diverse nya USA-krav så gissar jag att Skövdefabriken fick skärpa upp sina monteringsrutiner..? Vill kolla iaf.
Den här V70:n går på ca 0.80 - 0.84 vid 2/3 E85 (borde motsvara ca 0.65 l/mil på 95-oktan) vid 90 km/h konstant fart, plan väg, torrt, nollvind, +15C, varmkörda däck osv :-D
I praktiken blir det oftast mer, är alltid motvind, vått på vägen eller något annat motsträvigt moment :P
Användarvisningsbild
av CabBO
Tack för tipsen och svar på min fråga. Får ta tag i att kammarna står rätt under vintern, då varje dl mindre onödigt bränsle är välkommet på denna motor med automatlåda som är törstig från början.

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]