Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sunkent5an
Hej har v70n 03 ska byta Olja i växellådan manuell tänkte höra om någon vet vilka packningar de är till nivåpluggen och avtappningsplugg. Var de finns o köpa vore jag tacksam. Mvh
av ThomasNygards
Sunkent5an skrev:Hej har v70n 03 ska byta Olja i växellådan manuell tänkte höra om någon vet vilka packningar de är till nivåpluggen och avtappningsplugg. Var de finns o köpa vore jag tacksam. Mvh
På bilia eller annan volvo återförsäljare. Det brukar inte bli dyrt med sådana. Rätt packningar får du med. Ring och fråga!

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av MickeM
På transmissioner brukar man inte behöva byta. Dom öppnas så sällan.
Kanske 1-2ggr under hela bilens livslängd.

Motorns oljeplugg öppnas betydligt oftare.

Men dom kostar bara några kronor/st.
Koppar eller aluminiumbrickor.
av ThomasNygards
MickeM skrev:På transmissioner brukar man inte behöva byta. Dom öppnas så sällan.

Ändå sägs det att man skall byta denna (motoroljepluggspackning) med varje gång...?
Så vad är skillnaden?

Rent logiskt så hade jag satsat på ny packning där jag vet att jag inte kommer öppna igen snart. Jobbigare om det droppar från växellådan än från motorn.

av MickeM
ThomasNygards skrev: sön 06 okt 2019, 07:07
MickeM skrev:På transmissioner brukar man inte behöva byta. Dom öppnas så sällan.

Ändå sägs det att man skall byta denna (motoroljepluggspackning) med varje gång...?
Så vad är skillnaden?

Rent logiskt så hade jag satsat på ny packning där jag vet att jag inte kommer öppna igen snart. Jobbigare om det droppar från växellådan än från motorn.
Självklart står det att man ska byta.
Och så klart byter den seriöse eftersom dom inte kostar många kronor.

Skillnaden:
Jo, viktigare då, att ha en ny när man byter motoroljan på ett fordon man inte vet när /om den brickan är bytt.
Eftersom en övervägande majoritet antagligen INTE byter den varje gång. Kanske är 5-6 oljebyten sedan.
Då, kan dom vara för tillplattade och börja läcka.
Så många gånger öppnas inte pluggarna till transmissionen under bilens livslängd, annat än extremfall.

Men jag uppmanar inte till att skippa byta den!
Men har man ingen hemma, växellådsoljan är urtappad, och känner att man står "med skägget i brevlådan" så att säga, så är det bara att skruva ihop.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]