Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej hej, blev med en 850 från 1995 tillverkad 1994 för dryga veckan sedan. med B5252s motorn och automatlåsa. Den har ett tidur med fem knappar med Volvo skrivet på i kupén. Trycker jag på knappen för att starta bensinvärmaren momentant blinkar lysdioden för T1 och ett svagt klick hörs från motorrummet (tror jag) men inget mer händer. Trycker man åter på samma knapp hörs ett lite svagare klick. Även belysningen på tiduret tänds när man trycker på endera knapp.

Jag har sökt efter värmaren men ej hittat den. Ej heller hittat styrdon eller matarpump / bränsleledning till denna. Hade bilen på lyft så undrar om man är lite blind eller om värmaren helt eller delvis är urmonterad eller bara sitter väl gömd.

Någon som har förslag på hur man går vidare?
Har läst om det kan sitta styrdon i motorrummet och att värmaren kan sitta i motorrummet på dessa. Att man ska ha värmen på max och luftflödet ställt på golv/vindruta. Så gott jag läst in mig på 091B-värmaren. Vet dock wj med säkerhet vilken jag har i bilen (om den finns kvar).

Vore coolt om mågon viaste något mer om vilken värmare som sattes in vid den här tiden. Det sitter en "burk" förarsida längst ned längst fram i motorrummet. Undertill står nägot annat än Ebersprecher/Webasto osv. Undrar om det bara är en luftpump för avgasreningen eller vad det kan vara. Längst fram på passagerarsidan tror jag sitter ett transmissionsfilter? Som annars liknar lite den ståltermos som 091b sägs se ut som.

Säkeing 5 tror jag det var som sägs gå till värmaren 30A. Den är kollad och utbytt bara för att testa. Verkar ju som det sitter ett relä i motorrummet som slår till/från beroende av tiduret i bilen annars.
Någonstans, någon gång har jag läst att värmaren skulle sitta framför höger bakhjul i 850. Kolla där om jag minns rätt.
Jag har haft en 091 B i en 240. Det var en bra värmare, men cirkulationspumpen, som sitter separat monterad på slangarna, började läcka. Den pumpar alltså runt kylarvattnet när bara värmaren går. Och just kylarvattnets cirkulation är viktig för värmaren i sig själv ger ingen varmluft. Den värmer bara vattnet och cirkulationspumpen pumpar det till bilens ordinarie kupévärme- och defrosterfläkt. Sedan blir naturligtvis motorblocket varmt också. Styrelektronik ser till att fläkten går även om bilen för övrigt är avstängd. Glöm inte att ställa temperaturreglaget på max när du lämnar bilen.
Skulle cirkulationspumpen av någon anledning vara dålig så köper man en ny. Men inte på Volvo eller någon annan bilhandel. Den köper man i stället i en affär för fritidsbåtar. Det är exakt samma pump men till 2/3 av det pris som bilhandeln tar. Det handlar i runda tal om en tusenlapp billigare! Här ser du pumpen hos en fritidsbåthandel:
https://www.seasea.se/vatten/pumpar/pum ... hnson-pump
I min 240 var styrenheten en aluminiumlåda, stor som en pocketbok, ungefär. Den var märkt med fabrikatet Hella. Där satt den på torpedväggen nära höger vindrutetorkare. Det lär ha funnits 4 generationer av tidur. Har man koll på detta så kanske man kan säga något om ålder på systemet.
För att säkrare kunna hitta den eventuella värmaren kan du gå in på Volvocars. Där kan du söka monteringsanvisningar för värmaren så får du veta hur och var det är avsett att den skall sitta i din bil. Och du vet väl att fabrikaten Volvo Flygmotor och Ardic är samma sak? När Ford köpte upp Volvo styckades koncernen upp och Ebersprächer köpte Volvo Flygmotor, värmaravdelningen. Så det är dom som har eventuell service och reservdelslager i dag. Dom finns kvar i Trollhättan. Jetmotorerna hamnade så småningom i England, Rolls Royce, tror jag (?)

Ett tillägg: När det gäller felsökning vid startproblem, så känner jag bara till en felyttring. Det är att värmaren kan ha sotat igen. Det är så att det finns en flamvakt, en fotodiod, motsvarighet till lysdiod. Den leder elström bara när det lyser på den. Och det gör det ju om värmaren fungerar. Men om nu den här fotodioden är belagd med ett tjockt lager med sot, så kan den ju inte "se" någon eldsflamma och tillåter inte heller någon start. Det skall vara enkelt att lossa dioden för att kolla och eventuellt göra rent den.
I sammanhanget, om man skall testköra värmaren så skall man inte bara starta och sedan stänga av när man märker att den går. Den skall gå minst 10 - 12 minuter innan man får stänga av den. Annars sotar den igen. Det kanske är det som har hänt din värmare. Men det kan ju naturligtvis finnas 100 andra felorsaker också. Men dom vet jag inte så mycket om.

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]