- ons 02 okt 2019, 09:42
#1340135
Jag har en kollega som beställt en BMW 530e. BMW räknar effekt i systemeffekt där bensinmotor (184hk) och elmotor (113hk) blir en systemeffekt på 252hk, skulle man räkna som i exemplet nedan som Volvo gör skulle det bli 297hk.
Tar vi exemplet med en Volvo XC90 T8 där bensinmotor(303hk) och elmotor(88hk) blir en totaleffekt på 390hk.
Vet någon varför tillverkarna väljer att räkna på totaleffekt vs systemeffekt för laddhybrider, och hur kommer BMW fram till siffran 252? Kan tillägga att kollegan varit i kontakt med BMW och fick ett luddigt svar.
Tar vi exemplet med en Volvo XC90 T8 där bensinmotor(303hk) och elmotor(88hk) blir en totaleffekt på 390hk.
Vet någon varför tillverkarna väljer att räkna på totaleffekt vs systemeffekt för laddhybrider, och hur kommer BMW fram till siffran 252? Kan tillägga att kollegan varit i kontakt med BMW och fick ett luddigt svar.
Kör: XC90 Recharge T8 Ultimate Dark(Polestar) MY23
Tidigare : Volvo V70 D5 automat (Polestar) MY11,
Volvo XC70 D5 Summum (Polestar) MY14, Volvo XC90 T8 Inscription (Polestar) MY17, Volvo XC90 T8 R-Design MY19, Audi A6 Allroad 55 TFSI MY 21
Tidigare : Volvo V70 D5 automat (Polestar) MY11,
Volvo XC70 D5 Summum (Polestar) MY14, Volvo XC90 T8 Inscription (Polestar) MY17, Volvo XC90 T8 R-Design MY19, Audi A6 Allroad 55 TFSI MY 21