Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hanzon
Jag har en kollega som beställt en BMW 530e. BMW räknar effekt i systemeffekt där bensinmotor (184hk) och elmotor (113hk) blir en systemeffekt på 252hk, skulle man räkna som i exemplet nedan som Volvo gör skulle det bli 297hk.

Tar vi exemplet med en Volvo XC90 T8 där bensinmotor(303hk) och elmotor(88hk) blir en totaleffekt på 390hk.

Vet någon varför tillverkarna väljer att räkna på totaleffekt vs systemeffekt för laddhybrider, och hur kommer BMW fram till siffran 252? Kan tillägga att kollegan varit i kontakt med BMW och fick ett luddigt svar.
Användarvisningsbild
av Paglar
Det verkar som begreppet systemeffekt anger maxeffekt som båda motorerna kan ge samtidigt medan transportstyrelsen vill ha maxeffekt per motor även om den effekten inte kan avges samtidigt. Jag hade gärna sett en effekt-momentkurva över hastighet 0-250km/h för en T8.
Jag saxade lite från mestmotor.se, angående en fråga om Tesla model3:

Transportstyrelsen säger att man ska slå ihop nettoeffekten för hela fordonet enligt EU-direktivet 2007/46/EG som styr bilens COC-dokument (Certificate of Conformity), som i sin tur används för registrering av uppgifter i Vägtrafikregistret. COC-dokumentet för Tesla Model 3 Long Range Dual Motor anger att bilen har 204 + 258 hästkrafter i maxeffekt, vilket blir 462 när man slår ihop. Det pratas ibland om systemeffekt som ett mer rättvisande mått, men det finns över huvud taget inte som begrepp i EU-direktivet eller COC-dokumentet.

När man har mätt effekt hos Model 3 LR AWD på rullande landsväg har den totala maxeffekten (systemeffekten) legat strax över 350 hästkrafter, vilket är helt rimligt med tanke på bilens accelerationsprestanda. Det är på samma nivå, både vad gäller maxeffekt och prestanda, som de konventionella bilar vi tycker att den borde jämföras med utifrån dagens lagstiftning.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]