- tis 01 okt 2019, 01:55
#1339920
Hej!
Bytte bränslefilter idag på en Volvo 850.
Var först "knöligt" att fatta hur gummi hylsan skulle dras från filtret och samtidigt dra / lirka ut slangen.
Kämpade nog på en timme... gick in och tittade på flera Youtube filmer - Den som gav mig mest var denna Volvo Fuel Filter Replacement (850 Turbo) )
När slangen skulle tryckas fast på det nya filtret (Biltema), tyckte jag att avståndet blev långt mellan filter och slang (ca 1cm). På det gamla filtret (Mahle) gick slangen nästan ända mot…. Hur jag än kämpade, fick jag aldrig slangen närmare filtret. Tillslut gav jag upp...
Startade bilen (verkade fungera bra sedan den hade "pumpat" bränsle ett tag.)
Men... under bilen läker det nu bensin "som ett såll" under tryck.
Analyserar och hittar ett litet hål på bensin slangen/röret ca. 1-2cm från bränslefiltret. (mellan bränslefiltret och en luftningsnippel på bränsleslangen - dvs. slangen mellan bränslefiltret och bensintanken.)
Funderar varför det är en sådan typ av fäste / slang
Hur lång kan den slangen vara? (hela vägen mellan filter och bränsletank?)
Måste tanken skruvas ned för att byta denna slang? (eller kommer man åt den andra änden uppifrån - på något vis?)
När jag klämmer på bränsle slangen / röret upplevs det som ett plåtrör med någon typ av plasthölje runt om.
Kan denna slang/rör finnas att köpa ny?
Svår att byta? (vad krävs?)
Skulle det vara möjligt att kapa detta bränslerör och sätta dit vanliga slang klammer?
Vad krävs det av de slangklammer / slangen som ska sättas dit (högt bränsletryck.)
Blev lite "orolig" / brydd när jag hörde att original filer till denna bil skall vara ett plåt filter.
(jag tror att Biltemas bränslefilter är av aluminium.) Man kan tydligen stöta på problem, när filtret ska bytas nästa gång.
Ska jag satsa på ett annat filter?
Vad är bästa lösningen för mig?
Bytte bränslefilter idag på en Volvo 850.
Var först "knöligt" att fatta hur gummi hylsan skulle dras från filtret och samtidigt dra / lirka ut slangen.
Kämpade nog på en timme... gick in och tittade på flera Youtube filmer - Den som gav mig mest var denna Volvo Fuel Filter Replacement (850 Turbo) )
När slangen skulle tryckas fast på det nya filtret (Biltema), tyckte jag att avståndet blev långt mellan filter och slang (ca 1cm). På det gamla filtret (Mahle) gick slangen nästan ända mot…. Hur jag än kämpade, fick jag aldrig slangen närmare filtret. Tillslut gav jag upp...
Startade bilen (verkade fungera bra sedan den hade "pumpat" bränsle ett tag.)
Men... under bilen läker det nu bensin "som ett såll" under tryck.
Analyserar och hittar ett litet hål på bensin slangen/röret ca. 1-2cm från bränslefiltret. (mellan bränslefiltret och en luftningsnippel på bränsleslangen - dvs. slangen mellan bränslefiltret och bensintanken.)
Funderar varför det är en sådan typ av fäste / slang
Hur lång kan den slangen vara? (hela vägen mellan filter och bränsletank?)
Måste tanken skruvas ned för att byta denna slang? (eller kommer man åt den andra änden uppifrån - på något vis?)
När jag klämmer på bränsle slangen / röret upplevs det som ett plåtrör med någon typ av plasthölje runt om.
Kan denna slang/rör finnas att köpa ny?
Svår att byta? (vad krävs?)
Skulle det vara möjligt att kapa detta bränslerör och sätta dit vanliga slang klammer?
Vad krävs det av de slangklammer / slangen som ska sättas dit (högt bränsletryck.)
Blev lite "orolig" / brydd när jag hörde att original filer till denna bil skall vara ett plåt filter.
(jag tror att Biltemas bränslefilter är av aluminium.) Man kan tydligen stöta på problem, när filtret ska bytas nästa gång.
Ska jag satsa på ett annat filter?
Vad är bästa lösningen för mig?