Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Läcker olja någon stans. Lyckas inte lokalisera var det läcker. Ska byta ventilkåpans packning som ett försök till lyckad åtgärd. Någon som vet något som är vanligt vid läckor som är svåra att hitta på denna motor D5252t?

Dessutom rycker bilen vid gaspådrag. Verkar som det kan vara växellådan. Automat.

Har lite erfarenhet av dieselbilar och automatlådor generellt.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av TommyP86
Oljeläckage är vanligen ventilkåpan, vakuumpumpen och/eller att packboxen slitit spår i vevaxeln på kamremsidan.
Förr gick det inte köpa ventilkåpspackningen löst, utan ingick i kåpan.

Hugger det vid acceleration är det nog converter/momentomvandlaren som gett upp.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Packning hittade jag på skruvat.se 278:- levererat. Ingen olja på den sidan, inte på andra sidan heller men kletigt ner fram på motorn så hoppas att det är fixat med byte av packningen vid ventilkåpan.

Vad behöver göras om man ska byta momentomvandlaren?

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Packning hittade jag på skruvat.se 278:- levererat. Ingen olja på den sidan, inte på andra sidan heller men kletigt ner fram på motorn så hoppas att det är fixat med byte av packningen vid ventilkåpan.

Vad behöver göras om man ska byta momentomvandlaren?

OBS OBS OBS.

Packningen jag hittade på SKRUVAT
passar inte på mitt ventilkåpslock.
Den är mindre "kurvor" på på zickzack-kanten.

Användarvisningsbild
av GLIZ
TommyP86 skrev:Oljeläckage är vanligen ventilkåpan, vakuumpumpen och/eller att packboxen slitit spår i vevaxeln på kamremsidan.

Hugger det vid acceleration är det nog converter/momentomvandlaren som gett upp.
Huggandet visade sig vara LÅG oljenivå i lådan. Fyllde på och huggandet va borta. Psju, såg tusenlapparna ryka. Då är det väll därifrån oljan kommer.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
TommyP86 skrev:Oljeläckage är vanligen ventilkåpan, vakuumpumpen och/eller att packboxen slitit spår i vevaxeln på kamremsidan.

Huggandet visade sig vara LÅG oljenivå i lådan. Fyllde på och huggandet va borta. Psju, såg tusenlapparna ryka. Då är det väll därifrån oljan kommer.

Vad kan läcka där?

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]