Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan. ny på forumet, sökt bland alla inlägg men hittar inget som motsvarar problemet jag har.

Köpte mig en usa importerad t5 96 som vägrade starta, fick ingen gnista osv när jag köpte den.

Då ägaren hade tappat bort nyckeln och ej visste vart den man lägger på läsaren för startspärren så började jag med att koppla bort eftermonterade startspärren, detta är inte den med svarta pinnen utan en variant som heter Fintronic car bloc plus) se bifogad bild på avläsaren. Jag har hittat monterinsgsanvisning på nätet och skrivit ut den.

Det systemet är nu borta från bilen men den beter sig som om att den fortfarande är inkopplad
dvs att den startar men dör direkt, ingen reaktion på gasen, går något längre om jag tillsätter startgas men ingen reaktion på gasspjället alls.

Har testat följande saker:

Lånat vevaxelgivare från sambons fullt fungerande bil samt kamaxelgivare (hade felkod på varvtalsgivaren så provade låna men utan resultat)

Köpte nytt bränslerelä utan resultat

Bytt pumpen i tanken utan resultat (Har bra tryck i railen) Hjälper inte heller att tvångsköra pumpen manuellt så misstänker nånting orsakar att gnista försvinner efter bilen startat upp och därför dör den)

Bytt systemrelä (det gråa framme vid kylaren utan resultat ( mitt relä funkade på sambons bil)

Kollat gnista med stift och kabel direkt i spolen och gnista finns, men bilen vill som sagt inte reagera på gasen efter den startat.

Kan det vara nåt med styrboxen som är programmerat också?
Nåt med tändsystemet jag kanske missat att kolla?

om det nu finns någon här på denna sida som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig så är det guld värt, kan utan problem bevisa att bilen det handlar om är min osv :)
Bilagor
20190918_160205.jpg
20190918_160205.jpg (358.61 KiB) Visad 1292 gånger
Luktar det bensin vid avgaspipen när startmotorn går? I så fall är det förmodligen tändningen som strular. Tydligen är det vanligt med överslag i tändkablarnas isolering precis intill tändstiften
viewtopic.php?f=16&t=150193&start=20
viewtopic.php?f=16&t=150236

Vid närmare eftertanke, är det inte immobilizern som fortfarande stänger av någon funktion..?
""- Hej e det någon som har fintronic car - block på sin bil? Jag bytte batteri och nu vill den inte koda av sig, e det någon somvet hur man resetar imobelizern?
- Jag kapade sladdrna nu funkar den! =D
- Vilka sladdar kapade du??
- den som bryter tändingen, den sombryter bensin pumpen, den som bryter databoxen...""

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... rtsp%E4rr!
uhm... -96or ska ju ha inbyggd startspärr.. Kontrollera om du har en antennring runt tändningslåset, för isf är det ju den som säger ifrån. Varför det isf sitter 2 immo-system på din bil vetetusan, men det finns väl säkert någon anledning...

Du kan även prova bygla bränslereläet, om bilen går då så är det absolut immon som bråkar.
Alexknop skrev: tor 19 sep 2019, 18:58 ... har inte antennring osv. har sjäv funderat på det med tanke på att min är en 96a ...
Olika marknader har olika lagkrav och ibland strular det med att frekvensband för radiokommunikation inte är upplåtna i vissa länder, kanske USA-exportversionen fick inbyggd immo först på senare årsmodeller? Jag gissar bara :-)
@Erik Å jag har funderat på det med nånting som fortfarande bryter nåt. En kompis kom med en styrbox från en t5 95 igår kväll och det blev ingen skillnad. Snarare sämre. Ingen tillstymmelse till att vilja starta :-( vi hjälptes åt i strax över en timme. Lossade fuelrailen o kollade spridarna, de släpper ej igenom bensin.

Upptäckte nu ikväll att kamaxlarna var ett halvt varv fel. Åtgärdade detta och hoppas nu på att den skulle starta (med boxen som satt i vid köp av bilen. Som enligt serienr är till v70 -Bosch 0261204570...
Ska nu testa med kompisens från t5 95 igen. Funkar det inte nu så vet jag inte längre vad jag ska göra åt bilen. Måste egentligen ha igång den för länge sen :-(

Min fintronic car bloc plus var inkopplad på två kablar en liten bit ifrån tändningslåsets kontaktdosa. Sen var det ett relä till startspärrsboxen som var ihop med ena anslutningen en liten bit från tändningslåset. Reläet till jord, plusmatning till spärrboxen och jord till boxen.
Vet ej om det är nåt mer som är spärrat i min bil då den som sagt ej öppnar spridarna.

Min misstanke nu är att pga min felaktiga motorbox som är från s/v70 så bryter denna boxen spridarna??
850 T5, speciellt -95, har Motronic4.3, -96 kom Motronic4.4 på GLT och LTT-modellerna i sverige. Du säger att ditt serienummer pekar på en x70-modell, då är det garanterat en Motronic4.4 box. Så det är inte så konstigt att hans -95 box inte fungerade alls.

Om kamaxeln satt ett halvt VARV fel så skulle du ha ventilsallad och X antal skadade kolvar. Hur kontrollerade och ställde du kammarna? Spåren i bakkant ska INTE ligga i linje med varandra, likaså ska bultarna till kamdreven INTE ligga i linje med varandra.

Dålig bild, men ungefär så här ska kammarna stå sett frammifrån:
kamdrev.jpg
kamdrev.jpg (104.16 KiB) Visad 1176 gånger
Okej får se vad som händer med denna bilen haha 😂

Men kamaxlarna är rätt nu. De linjerar inte med varandra i bakkant. Insugskammen ligger ovanför topplockskanten och avgas tvärtom.
Markeringarna på kamdreven stämmer de också nu. Och veven med kolv nr 1 i topp (nästan) och vevmarkeringen stämmer också nu.

Blir spännande o se hur detta slutar. Fick lånat med en spridarbrygga med röda saabspridare för o testa.
Har kört tryckklocka på fuelrailen och trycket stiger till 4 bar vid startförsök men sjunker till noll direkt bilen dör
Om kamaxlarna stod så mycket fel så får du räkna med att förra ägaren kan ha meckat desperat med allt möjligt :-)
Visst vrider du runt försiktigt för hand innan du kickar igång startmotorn

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&aum[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]