Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hjälp en kvinna i nöd!

Min XC90 D4 -18 har sedan igår larmat om 12 V batteri laddningsfel, svagt batteri, stanna snarast. Det komme även upp varning om vindrutetorkare och blinkers. Larmlampan blinkar konstant, även vid körning. Blinkers funkar ej, inga ”säkerhetsgrejer” fungerar, vindrutetorkare fungerar ej osv. Men bilen går att köra.

Min personliga servicetekniker kan inte hjälpa till på flera dagar.

Vad tror ni felet är? Vad ska jag göra?
Jag skulle spontant säga att bilen definitivt inte vill att du ska köra runt med den i alla fall. Om den uttryckligen ger dig meddelandet "Stanna snarast" så beror det på att du riskerar skada antingen fordonet eller i värsta fall någon annan (om bilen helt plötsligt lägger av helt).

Med tanke på att bilen är så pass ny och faktiskt säger "stanna snarast" så skulle inte jag riskera garantin genom att köra vidare.

Exakt vad felet är får någon som kan mer om tekniken säga, skulle kunna gissa men det tillför inget.
Stanna genast. Använd Volvo on Call och begär bärgare och lånebil. Kör säkert i lånebilen.
Antingen garantiåtgärd eller försäkringsåtgärd beroende på ålder, fel med mera.

Skall vi snacka fel så: Ett fel kan vara att batteriet fått kortslutning och ett dåligt batteri kan ge mängder med spännande fel.

Sista hoppet att forumrävarna här kan hj[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Om jag hade beställt en V90 hade jag kryssat […]

CTEK Laddare (connect kabel)

@NiklasXC70 , Jag gjorde så här https:[…]