Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av autumnleaf
Kör en V70 140 hk bensin idag. Hur är det att gå över till diesel? Det har alltid känts främmande för mig, men kommer att köra rätt många mil om året (ca 3-4.000).

Hur har det känts "bilmässigt" att gå över till diesel? Jobbigt ljud? Lastbilskänsla? * :???:
av Frigge
Dieselmotorerna idag är så enormt fina så du kommer inte märka av det spec mycket, kanske på att du får en motor med ett HELVEEETES vrid :lol:.

Lastbilskänslan har uteblivit nu för tiden :wink:
Användarvisningsbild
av nitraM
Jag kör diesel idag.
Och är väldigt nöjd.
Seat Toledo 1,9 Tdi på 110 pigga hästar åker jag med.
Å den sprintar på rätt bra.
Är inte såhög ljudnivå i dagens dieslar. Dom varvar ju inte såmycke.
Min varvar 3000 i 140 km/h å då drar den ca 0,55.......nästan gratis ju.

Du kommer inte bli besviken om du byter till en diesel.
av Anders8
2 helt olika egenskaper och går aldrig att jämföra.
Det varvvilliga och riviga hos en sportig bensinbil kan man glömma hos en dieselbil pga den långsamma förbränningen hos diesel men en modern commonrailinsprutad turbodiesel är däremot en underbar långfärdsbil map lågt varv ,råstyrka och bränsleekonomi.
Hade jag kört 3 - 4000 mil per år så skulle inget få mig att köra bensin.
Jag skulle vekligen vilja jämföra min 850 2,5 se med säg V70N D5 under en tid privat, det vore oerhört intressant.Den bilen har jag hört mycket gott om!!!
Jag har förutom Volvon en ganska extrem bil , en WV Lupo 3 L, och jag brukar på skoj jämföra förbrukningen med olika "vanliga" bilar och har aldrig blivit missnöjd med bränsleekonomin på den bilen :shock: Vill i det sammanghanget nämna att den varvar ca 2000 rpm i 110 km/h,en liten lätt minibil alltså.
Ja diesel är fantastiskt på sitt sätt
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]