Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasBlom
Jag tror jag blir galen på min v70 2.5T - 05a. Jag har haft problem med tomgången och hade den inne hos verkstan. Där byttes kamställningsventil på avgassidan. Men efter 2km körning och nästa gång jag startade lyste lampan igen. Då byttes även ena sensorn på kammen på insugssidan? Men fortfarande ingen framgång. Fick rådet att kamremmen antagligen låg fel på dreven. Jag fick låna kamlåsningsverktyg. Jag ställde vevaxeldrevet efter markeringen. Tog bort kamremmen. Nollade kamaxlarna och fick då markeringarna att stämma på kamaxlarna. La på kamremmen igen och spände efter visaren på spännhjulet. Drog runt två varv och allt verkade lira.

Startade motorn som hoppade igång direkt, men efter ca 20 sek gick tomgången ner lika lågt igen och började skaka lite. Jag stängde av och plockade bort minuspolen igen. Ruckade lite på sensorerna och provade starta igen. Och NU JÄKLAR gick den precis som den skulle. Gick som ett spjut och fint på tomgången också. Efter ett par omstarter fick jag felmeddelande P0016 crankshaft Position Correlation bank 1 sensor A. Och motorn gick inte alls lika bra längre.

Min första tanke var att det måste vara något glapp eller skada på kablaget till någon Sensor. Hittade skada på båda kablarna till ventilen på insugssidan. Dom var ihopsnurrade precis vid kontakten och antagligen kortis där. Jag isolerade med eltejp men felkoden kommer tillbaka efter jag släckt den. Är det någon som har nån idé om vad felet kan vara? Kan felkoden stämma och hänvisa till just den ventilen? Eller kan jag ha gjort något fel när jag hängde på kamremmen igen? Markeringarna stämmer ju. Jag har kontrollerat Solenoiden på ventilen och den klickar när den får 12 volt och den är dessutom rengjord.

Mitt kungarike för en lösning!! :-D
av MickeM
Noterade du att markeringarna sitter på tandhjulen som du ju släppte från själva kamaxeln när du spände remmen.
Eller skulle ha gjort i alla fall.

Vid "normalt" kamremsbyte behöver man inte låsa och släppa enl nedan, men har man "tappat bort sig" måste man låsa.
Nu är det ett tag sedan jag gjorde detta, så någon med färskt minne får rätta gärna.
(TS kan få det bekräftat av flera om ingen annan ger sympunkter
Himla tråkigt om nått händer om jag minns galet)

Låsningar i kamaxel och vev

Vrid VVT i botten (jag vill minnas medurs, men kan minnas fel)

Släpp dreven (skruvarna. Inte själva VVT) och ställ dom i centrum av ovala hålen. Strunta i markeringarna, men nu bör dom stämma
Axlarna är också låsta i rätt förhållande

Lägg på remmen

Spänn remmen så allt slack tas upp av ovala hålen i tandhjulen. (Nu kan markeringarna ändras något. En kugg typ)

Känn så VVT fortfarande är i botten

Dra fast hjulen

Så markeringarna kan hamna fel, fast kammarna står rätt.
Nu har du en 2005 turbo, och därmed troligen VVT på båda kammarna.
Var dom i botten, eller vred du allt till markeringarna stämde?

Förefaller logiskt, men kan bli fel.
av AndreasBlom
Tack för för svar. När jag låst kammarna och dragit dom i botten (medurs) fanns det ingen chans att ställa vvtn på markeringarna. Skruvarna stod redan i centrum. Så det jag gjorde var helt enkelt att jag gjorde som du beskrev, men fick dra tillbaka drevet moturs tills markeringarna stämde. Det kanske var så du menade.

Jag hoppas att felet ligger i kabelskadan. Jag har fixat kabel och skarvhylsor och krympslang så jag kan laga ordentligt. Jag vet inte hur känsligt det är. Tydligen var just skadade kablar en vanlig orsak till felkoden P0016.

Jag bytte min V70 140hk mot denna 210hk Turbo och dom känns lika just nu :crying:
av MickeM
Du ska strunta i markeringarna.
VVT i botten med låsningar i.
Även på veven

Sedan hjulen lösa till remmen är spänd.
Då drar du fast hjulen.

Markeringarna kan nu stå en/två kugg "fel", men axlarna är rätt.
Jag tycker Volvo skulle ha skippat markeringarna, då dom säkert orsakat ventilsallader i tron "stämmer markeringarna är det ju rätt".

Vrider du VVT från bottenläget med låst kam med syftet att få markerngarna rätt, kan du absolut hamna fel.

Men, det är som sagt ett bra tag sedan...
Jag känner mig inte 110% säker, som man bör om så viktig information.
av Libbe
Under startmotorn finns en Torxskruv. Skruva bort den....och peta in låsningsverktyget för att låsa Vevaxeln. Då vet du helt säkert att vevaxeln är på NOLL.
Sannolikt har vevaxeln flyttat på sig när du hängt på remmen,och du inte har uppmärksammat det. Det är lätt gjort........ Och då stämmer ju inget alls.
Alla tolkar plockas ju bort sist.........när remmen är på och spänd.
av AndreasBlom
OH happy Day! :-D
Nu jäklar är det fixat!
Jag fick låna en låsning så jag även kunde låsa kamdreven när jag ska lägga på remmen.

Annars gjorde jag om allt från scratch. Låste kam och vev. Ställde in Vvtn. Drog fullt medurs och sedan ställde jag in drevhjulen efter markeringarna på kåpan. Låste fast dreven och på med remmen. Spände och kollade markeringar. Drog runt två varv och kollade igen.

Dags att provstarta. Hjärtat i halsgropen och pulsen upp i 180! Jäklar vad det rasslade till och dunkade! Men det blir visst så när man låter spärrskaftet sitta kvar på veven :-o :-D

Men nu går den som ett spjut! Tack för alla råd och tips. Och tack till min mekaniker som var sjysst och lånade ut sina grejer :party:
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]