- ons 21 aug 2019, 11:35
#1333277
Jag tror jag blir galen på min v70 2.5T - 05a. Jag har haft problem med tomgången och hade den inne hos verkstan. Där byttes kamställningsventil på avgassidan. Men efter 2km körning och nästa gång jag startade lyste lampan igen. Då byttes även ena sensorn på kammen på insugssidan? Men fortfarande ingen framgång. Fick rådet att kamremmen antagligen låg fel på dreven. Jag fick låna kamlåsningsverktyg. Jag ställde vevaxeldrevet efter markeringen. Tog bort kamremmen. Nollade kamaxlarna och fick då markeringarna att stämma på kamaxlarna. La på kamremmen igen och spände efter visaren på spännhjulet. Drog runt två varv och allt verkade lira.
Startade motorn som hoppade igång direkt, men efter ca 20 sek gick tomgången ner lika lågt igen och började skaka lite. Jag stängde av och plockade bort minuspolen igen. Ruckade lite på sensorerna och provade starta igen. Och NU JÄKLAR gick den precis som den skulle. Gick som ett spjut och fint på tomgången också. Efter ett par omstarter fick jag felmeddelande P0016 crankshaft Position Correlation bank 1 sensor A. Och motorn gick inte alls lika bra längre.
Min första tanke var att det måste vara något glapp eller skada på kablaget till någon Sensor. Hittade skada på båda kablarna till ventilen på insugssidan. Dom var ihopsnurrade precis vid kontakten och antagligen kortis där. Jag isolerade med eltejp men felkoden kommer tillbaka efter jag släckt den. Är det någon som har nån idé om vad felet kan vara? Kan felkoden stämma och hänvisa till just den ventilen? Eller kan jag ha gjort något fel när jag hängde på kamremmen igen? Markeringarna stämmer ju. Jag har kontrollerat Solenoiden på ventilen och den klickar när den får 12 volt och den är dessutom rengjord.
Mitt kungarike för en lösning!!
Startade motorn som hoppade igång direkt, men efter ca 20 sek gick tomgången ner lika lågt igen och började skaka lite. Jag stängde av och plockade bort minuspolen igen. Ruckade lite på sensorerna och provade starta igen. Och NU JÄKLAR gick den precis som den skulle. Gick som ett spjut och fint på tomgången också. Efter ett par omstarter fick jag felmeddelande P0016 crankshaft Position Correlation bank 1 sensor A. Och motorn gick inte alls lika bra längre.
Min första tanke var att det måste vara något glapp eller skada på kablaget till någon Sensor. Hittade skada på båda kablarna till ventilen på insugssidan. Dom var ihopsnurrade precis vid kontakten och antagligen kortis där. Jag isolerade med eltejp men felkoden kommer tillbaka efter jag släckt den. Är det någon som har nån idé om vad felet kan vara? Kan felkoden stämma och hänvisa till just den ventilen? Eller kan jag ha gjort något fel när jag hängde på kamremmen igen? Markeringarna stämmer ju. Jag har kontrollerat Solenoiden på ventilen och den klickar när den får 12 volt och den är dessutom rengjord.
Mitt kungarike för en lösning!!
