- tis 20 aug 2019, 23:02
Hej
Jag undrar om det är en bra eller dålig idé (funktionsmässigt) att köpa begagnat broms-ok med epb aktuator från skroten på en bil som bara gick 500-700 mil innan den skrotades( från bildelsbasen)?
Givetvis om bilderna på delen visar att den ser ut som ny.
Det verkar bli ca 30-70% billigare, kanske mer, än de man köper nya?
Det verkar dessutom vara så att de ”nya” kan vara fabriks-restaurerade i många fall, t.ex. på bildelar24x7.se typ , så från skroten eller inte, kanske inte spelar så stor roll.
Speciellt om delen är tagen från en bil som gått få mil .
Köpa volvo nya original är säkert ännu dyrare.
Och änny dyrare (typ 500% ) om man lämnar in den på verkstad.
Eller man kanske vill undvika köpa begagnat ok och aktuator?
T.ex. ifall bilen varit inblandad i en krock, kanske ABS vid t.ex. ett krocktillfälle gått hårt åt aktuatorn, vilket den säkert varit om den är på skroten.
Att bilen varit utsatt för översvämning, som kan vara fallet med skrotade bilar i t.ex. USA är väl i det närmsta uteslutet i Sverige, så elektriskt är nog aktuatorn motorn från skroten inte något att vara orolig över?
Ett möjligt problem kan jag tänka mig att skruvar saknas på delen skroten, men man kan ju ta de som redan sitter på bilen.
Bromsar är ju som bekant en ganska viktig säkerhetsdetalj i en bil, därav frågan.
Tänkte byta innan besiktning, så får man testat att man bytt dom på rätt sätt.
Det är väl bara de oken man byter som man ska lufta(t.ex. om man bara byter bak, inte alla?
Något annat att tänka på vid bromsokbyte?
Tacksam för svar,
Per
Jag undrar om det är en bra eller dålig idé (funktionsmässigt) att köpa begagnat broms-ok med epb aktuator från skroten på en bil som bara gick 500-700 mil innan den skrotades( från bildelsbasen)?
Givetvis om bilderna på delen visar att den ser ut som ny.
Det verkar bli ca 30-70% billigare, kanske mer, än de man köper nya?
Det verkar dessutom vara så att de ”nya” kan vara fabriks-restaurerade i många fall, t.ex. på bildelar24x7.se typ , så från skroten eller inte, kanske inte spelar så stor roll.
Speciellt om delen är tagen från en bil som gått få mil .
Köpa volvo nya original är säkert ännu dyrare.
Och änny dyrare (typ 500% ) om man lämnar in den på verkstad.
Eller man kanske vill undvika köpa begagnat ok och aktuator?
T.ex. ifall bilen varit inblandad i en krock, kanske ABS vid t.ex. ett krocktillfälle gått hårt åt aktuatorn, vilket den säkert varit om den är på skroten.
Att bilen varit utsatt för översvämning, som kan vara fallet med skrotade bilar i t.ex. USA är väl i det närmsta uteslutet i Sverige, så elektriskt är nog aktuatorn motorn från skroten inte något att vara orolig över?
Ett möjligt problem kan jag tänka mig att skruvar saknas på delen skroten, men man kan ju ta de som redan sitter på bilen.
Bromsar är ju som bekant en ganska viktig säkerhetsdetalj i en bil, därav frågan.
Tänkte byta innan besiktning, så får man testat att man bytt dom på rätt sätt.
Det är väl bara de oken man byter som man ska lufta(t.ex. om man bara byter bak, inte alla?
Något annat att tänka på vid bromsokbyte?
Tacksam för svar,
Per