Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
Plötsligt blev bilen svår att starta och kräver minst ett "omtag" med nyckeln och även lite extra hjälpgas (med pedalen, inte startgas). När den väl har startat går den som vanligt och snittar på 0,72L/mil motorväg.

Jag kopplade in Vida och fick felkoden ECM-1100, googlade fram att det är en tempsensor i vänster backspegel som felar.
Glad i hågen över att kunna fixa detta utan att behöva besvära er här på forumet åkte jag till självplockskroten och röck spegeln från en S60.
Jag kopplade ur batteriet medans jag bytte spegeln vilket raderade felkoderna och med den "nya" spegeln startade bilen direkt de två första gångerna, sen blev den lika svårstartad igen som innan.

Det konstiga är nu att jag inte längre får någon felkod och temperaturen som givaren anger stämmer ungefär med de andra givarna, se bilden:
Temperatur.jpg
Temperatur.jpg (45.59 KiB) Visad 2909 gånger

Jag konstaterade även att batteriet var dåligt men det blev ingen skillnad att sätta i ett friskt, jag har även sprutat 5-56 i spegelns kontaktstycke och det i dörrkarmen.

Är det någon som har någon idé om varför det inte hjälper med en fungerade tempsensor, är det något helt annat som krånglar, gasspjället kanske? Finns det något mer att göra i Vida för att felsöka? Jag testade att ställa gasspjället i 50/75/100% och det verkade funka, det stod på ca. 7% med motorn avstängd.
Senast redigerad av 1 144, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av 144
Bump, jag har fortfarande inte löst detta, hittade en liknande tråd här med tips: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=12959

Jag har provat följande utan resultat:
Testat med två andra svänghjulsgivare från skroten.
Dragit en extra jordkabel mellan startmotor och chassi.
Kontrollerat alla tändstift och kablarna där, det är heller ingen olja eller fukt vid tändspolarna.

Är det bara att börja byta delar på måfå, jag trodde att syftet med alla databoxar var att bilen själv skulle kunna tala om var den har ont?

Bilen ska besiktas i december men jag antar att det inte blir nån anmärkning på detta eftersom den inte lämnar några felkoder?
Användarvisningsbild
av 144
Det känns som att jag sitter och pratar med mig själv här men jag tror jag är nånting på spåret; jag konstaterade att trycket i bränsleledningen försvinner på en gång, trycker jag in ventilen på fuelrailen efter att jag stängt av motorn är det inget tryck alls i systemet.

Det ska tydligen sitta en backventil i bränslepumpen och jag har ju i en annan tråd (KAN INTE KÖRA PÅ DE SISTA TIO LITRARNA BENSIN) berättat om klåparverkstaden som monterat bränslepumpen fel, pumpen har alltså bara suttit där i två år/1500mil men det kan vara så illa att de monterade en begagnad pump som backventilen nu har pajat i.

Är det nån som har det där svindyra verktyget att sälja så kan jag byta pumpen själv? Annars har jag lust att bara lämna in bilen på Volvo och betala vad det kostar, är så less på skiten nu.
Användarvisningsbild
av 144
Jag har försökt med ett universalverktyg men ringen sitter så hårt att jag bara riskerar att bryta bort plastbitar sen är det så trångt att man inte kan vrida något heller. Sen måste man kunna dra åt så det blir tätt också.
av HåkanÅland
Gissar att 144 med all rätt känner lika stor inspiration att dela med sig som övrig publik på tråden....
Användarvisningsbild
av 144
robinb3rgsten skrev: mån 30 dec 2019, 21:13 Vad va felet då?
Jo det ska jag berätta!

Jag beställde en ny Bosch bränslepump från Tyskland och verktyget från Dyhrs garage webshop: https://dyhrsgarage.se/produkt/verktyg- ... med-frakt/

Först fick jag konstaterat vad jag redan visste; slangen satt inte fast i givararmaturen utan enbart signalkabeln till givaren var inkopplad (armaturen jag länkade till tidigare ser inte alls ut som den i min bil utan är till någon annan modell).

Bild

Såhär ska det se ut:

Bild

Bränslepumpsarmaturen är ordentligt tillkrånglad, returledningen går genom den runda metallgrejen som sitter i locket som liknar övertrycksventilen i ett oljefilter, är detta bränsletrycksregulatorn? Den gamla bränslepumpen var inte en gammal begagnad som jag först trodde, det visade sig vara en Bosch tillverkad 2017 men på den orkade jag blåsa luft genom returledningen men i den nya var det tvärstopp. Backventilen i pumpen var hel för där orkade jag inte blåsa igenom luft.

Bild

Burken som pumpen sitter i (skvalpskydd) har inga hål alls utan all bensin sugs upp av slangen när nivån understiger kanten på skvalpskyddet:

Bild

Nu till det roliga, när jag tog ur gamla pumpen knöt jag först ett snöre i slangen för att enkelt kunna dra tillbaka den nya samma väg, smart va? Efter en timmes bökande och svärande för att den nya slangen inte gick att få på plats ordentligt kände jag efter med en pinne inne i tanken och kände då att den inte var öppen hela vägen. Se min fina paint-bild som visar tanken i genomskärning hur jag menar, de två tankhalvorna sitter i hop på ett ställe för att bli stadigare antar jag och slangen måste dras på rätt sida om denna del.

Den gula markeringen visar ungefär var halvorna sitter ihop, det röda strecket visar hur "mekanikern" som bytte pumpen åt förra ägaren hade dragit slangen och det gröna strecket visar hur den ska dras:

Bild

Den nya pumpen korrekt monterad löste båda problemen jag hade; nu startar den på första kicken och går att köra även när det bara är några liter kvar i tanken.

Verkstaden som bytte gamla pumpen skulle ha varit ärliga och sagt "Tyvärr vi byter bara bilrutor och saknar helt grundläggande mekkunskaper, du kan be vem som helst på stan att byta den åt dig eller gör det själv, resultatet kan inte bli sämre än om vi gör det."

När jag har vägarna förbi ska jag tejpa den gamla pumpen runt en tegelsten och skicka den genom deras fönsterruta.

Konstigt bara att en ny Boschpump börjar krångla efter bara 1500 mil.
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]