Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sussie_82
troligtvis håller mina kol i generatorn på att ge upp för styrkan på lyset avtar någon sekund efter man startat bilen. är det svårt å byta å vad går delarna på att köpa? eller är det nå annat?
Användarvisningsbild
av Jan-E
Det beror lite på vilken generator du har. Har du en med en svart plastkåpa på längst bak så måste du lossa drivremmen (multiremmen) och sedan lossa hela generatorn för att komma åt en av dem tre skruvarna som håller plastkåpan på plats. Under plastkåpan ser du laddningsregulatorn som sitter med två skruv. Bara att lossa dem och plocka loss regulatorn. Sedan löda loss kolena och löda dit nya kol. Har du ingen svart kåpa kommer du lättare undan för då slipper du meka loss hela generatorn.
Vad kolena kostar vet jag ej exakt men säkert ca 50-lappen.

Det kan även vara någon jordningspunkt alternativt dålig kontakt på kablarna till startmotorn. Ska visst sitta en "stor" jordpunkt på ovansidan av växellådan som jordar startmotorn. Om den har dålig kontakt så får du för hög startström som "drar" ur batteriet mer än normalt.

Sedan kan det ju även vara ett dåligt startbatteri som inte tar laddning ordentligt.
Användarvisningsbild
av Sussie_82
Tack Jan-e för svaret. :) har generatorn med plastkåpan så då ska jag nog ta å kolla krämen i batteriet först, innan man börjar plocka bort halva motorn å så kanske det visar sig bara vara batteriet iaf :roll:
av Kena
STÅÅPPP, där om du har dålig kontakt i den jordningspunkten tömmer du inte battriet om det glappar, den förbrukar inte mer ström för det. För att startmotorn ska dra mer ström isf. går den tungt eller så har du kortis någonstans vilket inte verkar troligt. Men kolla batteriet, kan vara kortis mellan några celler eller fel på laddningsreläet. Åk in på någon mack och be dem kolla battreriet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Precis, dålig kontakt (=motstånd/resistans) kan aldrig göra att strömmen ökar. Tvärt om, den minskar. Men laddningsströmmen från generatorn ska ju gå samma väg, och minskar den så...
Det här är ju bara att mäta upp. Och det gör man innan man skruvar isär nånting eller köper delar.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]