Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nivenko
Fick nedslag på besiktningen för handbromsen 2,4T 2001

Köpte backar från misterauto, mapco 8862 tillverkarens OEM referens 272398 274271 274504 2723989.
Bromvajrar från skruva:t Vajer, parkeringsbroms, Bak, Höger eller vänster Artnr: 11184
Originalnr: 30793819, 3524199.
Monteringssats från biltema: MONTERINGSSATS HANDBROMSBACKA
Art: 59-595.
Det visade sej att bromsskivorna var kass så blev akut resa till biltema för att köpa nya skivorBROMSSKIVA
Art: 64-070.
Har blivit nedslag för dålig handbroms på två ombesiktningar och besiktningen säjer att det är fel någonstans i hjulen och det är dåligt på båda sidor men sämre på den högra! Allt är ju nytt och alla mått ska vara korrekta. Det blir körförbud inom en vecka :-(
Vad är det som kan vara fel? Tänker åka förbi biltema och köpa nya backar så mekanikern har dessa om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Byt ut den fasta klykan mot en justerbar (som fanns på gamla 850/x70, finns motsv. som eftermarknadsdetalj dock inte hos volvo) eller så är det Volvo original som gäller på ALLA detaljer om det ska fungera.
av MickeM
nivenko skrev: fre 16 aug 2019, 18:35 Fick nedslag på besiktningen för handbromsen 2,4T 2001

Köpte backar från misterauto, mapco 8862 tillverkarens OEM referens 272398 274271 274504 2723989.
Bromvajrar från skruva:t Vajer, parkeringsbroms, Bak, Höger eller vänster Artnr: 11184
Originalnr: 30793819, 3524199.
Monteringssats från biltema: MONTERINGSSATS HANDBROMSBACKA
Art: 59-595.
Det visade sej att bromsskivorna var kass så blev akut resa till biltema för att köpa nya skivorBROMSSKIVA
Art: 64-070.
Har blivit nedslag för dålig handbroms på två ombesiktningar och besiktningen säjer att det är fel någonstans i hjulen och det är dåligt på båda sidor men sämre på den högra! Allt är ju nytt och alla mått ska vara korrekta. Det blir körförbud inom en vecka :-(
Vad är det som kan vara fel? Tänker åka förbi biltema och köpa nya backar så mekanikern har dessa om det skulle behövas.
Föregående har rätt.

Här är en instruktion i ämnet som jag skrev för några år sedan:
viewtopic.php?f=42&t=129179
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lustigt, vi kämpade med exakt samma problem på en 940 för några år sedan :-)
Det var nog Volvo (Rejmes i Linköping) som fixade fram justerbar "klyka" trots att det var en tredjepartsdetalj, den hade utgått hos Volvo. Mixar man delar av olika fabrikat så sprider toleranserna uppenbarligen för mycket för den fasta klykan.
Och varför man gick tillbaka till justerbar när min V70 -00 byggdes och sen åter gick till fast förstår jag inte heller men jag är inte ledsen för det :-D
Sen får man givetvis inte sätta några flottiga fingeravtryck på insidan av bromstrumman med det borde förstås varje mek värd namnet veta om..
Användarvisningsbild
av Erik Å
nivenko skrev: fre 16 aug 2019, 22:14 Tack för snabb återkoppling. Är det denna https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... -xc90.html ?
Ser misstänkt likt ut :-D åtminstone till V70 -00 men enligt beskrivningen ska den ju passa till senare också ..
"Kugghjulet" låser skruven mot dragfjädern som sitter mellan backarna, och så kan man justera genom att peta på det med en mejsel utifrån genom ett hål i bromsskivan. Det är det ensamma hålet närmast kanten på "hatten", man får vrida hjulet så det står högst upp.
Vparts brukar vara snabba, de händer att de packar på lördagar.. :-)
Biltemas bromsbackar verkar ha tunnare belägg än originalbackarna (och andra OEM-leverantörer) så jag tror bromsverkan snarare blir sämre med dem
av Jonas_latt
När du har fått dit justeringen. Låt spaken va i bilen. Häng på skivan och snurra justeringen med en mejsel. Lite trixigt i början. Snurra tills skivan är helt låst. Sen backar du justeringen typ tre klick tills skivan kan snurra igen.
Då lär den låsa när du drar spaken.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vill man vara säker på att det blir rätt så bör man först slacka lite på vajrarna med justerskruven vid handbromsspaken så att hävarmsmekanismerna vid backarna är i viloläget. Sen justerar man backarna enligt ovanstående inlägg och sist finjusterar man vid spaken så att den börjar ta vid 3:e klicket. Gjorde detta nyss med nya skivor och belägg, det blev helt perfekt :-D
Användarvisningsbild
av Hilmer
Monterade i dagarna nya handbromsbackar på en V70 -01, de hade köpt Biltemas backar så jag jämförde lite med original innan jag monterade, Biltemas hade en längre remsa av belägg än Volvos och en aningens olika krökt båge i övrigt ingen skillnad vad jag kunde se.
Alla rörliga delar smörjdes och beläggen monterades (tillsammans med gamla skivor) och efter att ha justerat in det via spaken så låste hjulen vid 6-7 hack, bakhjulen kanade och framhjulen spann vid test i garaget så det hela fungerar mycket bra.
Det hade inte blivit bättre av att montera originaldelar utan huvudsaken är allt som ska kunna röra på sig faktiskt gör det också!
Har monterat Biltemas backar flertalet gånger på äldre modeller och också då utan problem.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]