Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Har läst det mesta här om köpråd kring dessa.
Söker en D5a eller 2.4d 175Hk (ej 163hk) eller drive.

Bara några undringar. De objekt jag tittat på har ofta knakande förardörr, rostfläckar ovan vindruta samt många har rullat långt (vilket inte skrämmer mig) Det ligger många manuella bilar ute. Hur länge håller kopplingen egentligen. Köper man en bil som rullat 30000 mil utan kopplingsbyte är väl risken stor för byte eller? Har dessa modeller också dubbelmassesvänghjul som saab-dieslarna har?
Hade tänkt mig 2010 och uppåt men jag tycker bilarna ligger högt i pris.

Om någon av er har objekt så skicka ett pm.
Toning, automat är nästa obligatorsikt
Användarvisningsbild
av apersson850
Rostfläckar på takkanten är vanligt, speciellt för de som ofta kört nära framförliggande bilar.
Gångjärnen är svåra att smörja. Man får göra så gott det går med tunnflytande medel, istället för det fett som egentligen skulle varit inne i gångjärnet.
Hur länge kopplingen håller beror på föraren. Jag körde 50000 mil med en 850 Turbo med samma koppling, trots mycket släp- och husvagnsdragande. Hur länge kopplingen verkligen höll vet jag inte. Motorn gav upp först.

Volvo har ofta lite bättre andrahandsvärde än många andra fabrikat. I alla fall i Sverige, och i alla fall de lite äldre modellerna.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ok tack för svar. Jo jag förstår att kopplingen är beroende på hur man kör och så. Tyvärr tror jag många ligger och segar på sexan i 1500 rpm och det dödar ju kopplingarna därför tycker ju jag automat är det optimala till diesel.
Användarvisningsbild
av Någonting
dieselmagnus skrev:Ok tack för svar. Jo jag förstår att kopplingen är beroende på hur man kör och så. Tyvärr tror jag många ligger och segar på sexan i 1500 rpm och det dödar ju kopplingarna därför tycker ju jag automat är det optimala till diesel.
Ursäkta mig, men jag har aldrig hört att man ska slita ut en koppling i förtid genom att hålla 1500 rpm. Det är ju under 2000 rpm som dieslar vill ligga. Körskolor lär ju ut att man bör växla upp vid 2000 varv på en diesel och 2500 på en bensinare.

Det som sliter på kopplingen brukar ju främst vara att köra med kopplingen nedtryckt ("Riding the clutch") eller att hålla kopplingen nedtryckt en längre tid i onödan (sliter ut urtrampningslagret). Självklart slits den litegrann av vanlig växling, men det brukar vara försumbart.
Användarvisningsbild
av frasse4
När kopplingen är helt uppsläppt och inte slrar något så slits den inte alls. Huruvida dubbelmassesvänghjul slits mer vid lägre varv och högre uttag av vridmoment vet jag inte, men det kanske var det som menades
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Någonting skrev:
dieselmagnus skrev:Ok tack för svar. Jo jag förstår att kopplingen är beroende på hur man kör och så. Tyvärr tror jag många ligger och segar på sexan i 1500 rpm och det dödar ju kopplingarna därför tycker ju jag automat är det optimala till diesel.
Ursäkta mig, men jag har aldrig hört att man ska slita ut en koppling i förtid genom att hålla 1500 rpm. Det är ju under 2000 rpm som dieslar vill ligga. Körskolor lär ju ut att man bör växla upp vid 2000 varv på en diesel och 2500 på en bensinare.

Det som sliter på kopplingen brukar ju främst vara att köra med kopplingen nedtryckt ("Riding the clutch") eller att hålla kopplingen nedtryckt en längre tid i onödan (sliter ut urtrampningslagret). Självklart slits den litegrann av vanlig växling, men det brukar vara försumbart.
Det jag menade var att jag tror många inte växlar när de ska köra om utan segar sig om på sexan istället för att växla upp. Att ligga på jämn fart vet jag sliter inte koppling.
av KalleJ
Du sliter inte på kopplingen när du segdrar oavsett växel. Möjligtvis med 2ton släp efter. Kopplingen slits när man startar från stillastående i backe eller aggressiva starter och dåliga växlingar. Kollega hade en dålig ovana att leka med dragläget vid rödljus & utfarter han förstod/visste inte att det slet på kopplingen. Kopplingsbyte efter 2år på den bilen.

Angående hur länge kopplingen håller så beror de ju på vart och av vem bilen körts. Mycket stadskörning sliter på kopplingen. Jämfört med glesbygd.
Men hur kul är det att köpa en automat som gått långt utan att få oljan bytt. Vissa årsmodeller hade väl livstids enligt serviceplanen eller ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Alla här berörda bilar med momentomvandlarautomat har olja som klarar lådans livslängd, säger Volvo. Vilket de ju har rätt i, för byter man inte oljan så klarade sig oljan ju tills lådan rasar. Att det sen kan vara mer kvar på bilen vid det tillfället är en annan sak. För egen del lär Volvo definiera "livstid" som "garantin har gått ut, så kunden får betala".

Kopplingslamellerna slits inte så länge de inte slirar. Det gör de aldrig, om kopplingen är frisk och pedalen uppsläppt. Kopplingen klara mer än motorn kan ge då.
Däremot frestas förstås allting av höga vridmoment, oavsett vid vilket varvtal de tas ut.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ok jag har själv nu en D5a awd aut men spolar alltid lådan efter 6000-8000 mil. Angående detta med kopplingen var en växellådsrenoverare som sa till mig när jag hade en saab 9000 ganska så påställd han sa ge inte fullgas förrän efter 2500rpm jag är ju inte mekaniker. Då kanske det inte är så illa att köpa en med längre mil utan nybytt koppling. Visst det är ju 10000 som ska ut om man ska byta koppling.

Om ni skulle välja motor av 2.4d 175hk eller D5 på 185Hk vilken skulle ni ta? Jag skulle ju helst vilja ha tag i en D5a med dubbelturbo men finns ju inga i min prisklass
Användarvisningsbild
av apersson850
Kanske växellåderenoveraren tänkte på att om du ger full gas direkt efter växling kanske inte kopplingen hunnit hamna i fullt ansatt läge än. Det är förstås inte bra.
Annars är det snarare full gas på lägre växlar som är problemet att hantera.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]