Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Nu får jag kanske börja skriva i denna kategori också.... Yngsta dottern (fyller 40 nästa gång :-o ) har efter Hyundai Tucson, Peugeot 208 och nu senast Peugeot 5008 bytt till sig en Volvo V90 av -17 års modell. Dom behövde större bagage, 2 st hundar förutom att deras barn börjar att växa till sig. Jag ha läst vad ni skriver här om framför allt vibrationer i framvagn, hjul eller drivaxlar. Är det ett vanligt fel då dessa "standardbilar" eller kommer det främst när man väljer större motorer, fälgar? Denna är en helt vanlig standardutrustad uttagen -18 så man kan ju misstänka att någon varit missnöjd, eftersom den är bytt efter så kort tid (eller krockad och inlöst). Ska åka och titta på den i veckan (dom hämtade den igår) så jag för kolla lite på ägarhistoriken. Återkommer :-) :-)
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Dra upp den till minst 130 och notera om det finns några störande vibrationstoppar. Om inte då är det lugnt. Själv är jag super nöjd med min V90 D3e FWD Automat 6 växlad -18
Användarvisningsbild
av grillchips
MY18 T5 R-design som haft på sig både 19", 20" och nu 21", noll tendenser till vibrationer. De problem jag stött på utmed vägen går till 99% att härleda till mjukvara. Jag vet dessutom ett gäng personer som plockade ut en ny/semi-ny V90, körde knappa året och sålde vidare av olika anledningar. Ingen av dessa var missnöjda med bilen i sig (på så sätt att den var problematisk) utan de letade efter något annat/såg ett annat behov med facit i hand.

Ägarhistoriken skadar ju dock aldrig att kolla utan bör väl snarare vara det första man gör samt en carfax.
av Nystrom7
Supernöjd med min också. D3 AWD 18 BSR trimmad sen ny i princip.

20 och 21" hjul inga vibrationer el liknande. Man får nog bara höra om dom som har problem tyvärr. Inga mjukvaru problem heller.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kul att höra från nöjda ägare, hoppas hon (dom) blir nöjda också. Det är nog lite som ni skriver att man bara får höra dom som inte är nöjda. Hur dom kollat upp bil och ägarförhållande vet jag inte än och dom åker på semester idag (hyrt stuga i Stömstad) så jag träffar dom inte förrän nästa helg.
Användarvisningsbild
av lennarte
SundanceKid skrev:Men varför ska du dit och försöka hitta fel på deras bil? Kan de inte upptäcka det själva?
Jag blir inblandad oavsett när/om det blir problem, så därför vill jag gärna veta så mycket som möjligt om e.v kända fel innan garantin är slut. Har inget som helst förtroende för firman där dom köpte bilen (Volvo i Halmstad).
Bättre förtroende för Peugeot i Halmstad, andra dottern fick brev om en garanti raparation. Bilen är en Peugeot 107 -07. Alltså 10 år äldre. Grannen hemma fick ingen hjälp (Volvo XC60 - 13) när det var elfel i den original monterade dragkroken. Det fick jag fixa.
av troubleshooter
Jag skulle säga att vibrationer som du nmämner inte är ett vanligt fel, om vi ser till antalet V90 som rullar på vägarna men visst det finns ett fåtal ägare som varit utsatta och jag lider verkligen med dem, att återförsäljare och kanske Volvo blundade för problemen under en längre tid gjorde att många av de som hade problem hittade hit och det finns en låååång tråd om vibrationer i forumet.

Jag tillhör skaran som egentligen inte haft något större problem med min V90 CC -17 än att jag under ett antal dagar inte kunde använada GPS då bilen befanns sig i Norrtälje när jag var i Solna, problemet upphörde av sig själv, kontaktade åteförsäljaren men dålig hjälp från dem som inte ens var beredd att göra batteri reset tilfälligt......"Hela bilen måst eladdas om och det kan vi inte göra för än om 4 veckor fick jag till svar" :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
Såg nu att "den gamla" tråden om rattskakningar kommit fram igen. Det är tydligen fortfarande aktuellt. :-o
Ska träffa dom i morgon eftermiddag (barnbarn fyller 11 år) och få kolla, provköra och äta tårta :-D Läste om fälglåsen, kan det vara sååå känsligt :-o :-o

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]