Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yrrol3
Sitter med beslutsångest.
Min V70 2006 med D5 och 6växlad automat har rullat över 45tusen mil.
För 3år sedan bytte jag allt under, fjädrar dämpare osv.
Efter det började lådan växla dumt när den blev för varm, tror jag, kalla korta sträckor går bra iaf. nu har jag kört så länge så motorfästen och annat lär tagit endel stryk.
Den är okej men självklart sliten. Egentligen bestämt mig för att inte laga mer.

Det är semester. Bränslefilterhållaren brast. Jag beställde ny komplett för 2100kr, sedan läste jag att det krävs 2 mjukvaruuppdateringar på verkstad vilket verkstaden bekräftar - bilen kommer inte starta. Så krävs bärgare dit. Risk att dom byter mer saker för en liten pryl på bränsleslangen under filterhållaren såg sliskigt rostig ut. I och med att jag inte får bort skruvarna på gamla filterhållaren och kan göra grovjobbet själv så blir det några dagars väntetid jämfört mot bara uppdatera mjukvara. Säg att slutnotan för att få bilen rullande är 5000kr.

Som jag nämnt i annan tråd så håller jag ögonen öppna efter xc70 classic. Men dom bra säljs ju så fort så man får ha tålamod.

Vad hade ni gjort. Lämnat bilen fått det lagat, eller gett upp och köpt annan slit och släng för under 10.000kr och sålt v70n som reservdelsbil för ett par tusen.
av Ceska
Kan man inte meka själv så är det bara att göra sig det, då det är mer saker som kan och kommer att ge sig med tiden. Kan man meka själv och har bra skrot i närheten och tycker om att meka då kan man överväga om man inte har ledsnad på den.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tänker annorlunda. Reparera o du vet vad som är fixat istället för att köpa på dig nya fel som alltid förekommer. Min bil är ännu äldre än din och jag reparerar när det går sönder, glad i hågen. Skulle jag få en rep. på 50% av värdet så då skulle jag börja fundera, inte tidigare.
av Knatch
Nu kanske det är lätt för mig att skriva men reparera själv!
Jag lovar dig att du fixar mer än vad du tror!
Ruttna bultar finns det verktyg för, likaså rostiga rör... som ceska skriver så kolla om det finns en bra skrot i närheten. Det är skitkul att åka dit med verktygen och leta ”skatter” :-D
Tycker du det är kul så fixar du det.
Det enda jag lämnar in bilen för är mjukvara och liknande som bara finns hos volvo.
Behöver jag vida så kollar jag med nån här.
Brukar gå med lite fika och nån slant för besväret :)

Jag funderar på varför den inte skulle starta? För att det är luft i systemet?
Jag råkade spräcka bränslefilterhuset på min förra d5 och jag gjorde såhär:
Bytte filterhuset, fyllde koppen med diesel och skruvade tillbaka den i huset.
Slog på tändningen så att bränslepumpen gick igång, upprepade detta 10-15 gånger,
Sprayade wd40 i insuget efter mapsensorn medan polaren körde på startmotorn. Spraya med måtta, motorn går igång på wd40 och sedan sköter det sig självt.
av yrrol3
Det nya bränslehuset behöver 2 mjukvaruuppdateringar för att bilen ska starta. Vet inte om det var för hantera modernare diesel eller något, verkstaden spekulerade samtidigt som han studerade vad datorn sa. Han var själv förvånad att det skulle behövas, men så var det.

Första jag kollade var bildelsbasen men fann inga delar där. Och jag tyckte inte 2100kr var så illa för helt nya saker.
Men just att lägga ytterligare 1500kr på bärgare, sedan arbetskostnaderna och oväntade utgifterna som troligen uppstår i verkstaden.
På en bil vars låda slår in växlarna så man skäms när man har personer med sig. (oljebyte hjälper ej utan det är slitet ventilhus).
Tänkt ge upp först när lådan ger upp, men nu vet jag inte mer. Går ju knappt göra något med dessa nyare utan att man ska in och programmera.

Jag håller med dig Wiesel, är orolig för att slit-och-släng bilen har dolda fel som gör så bilen stannar ute i ingemansland.
Väger mellan rädslan att få en sämre bil, och tröttheten på lägga pengar på något som kan rasa ordentligt nästa mil.

(jag var frestad att pröva skarva in och utgående slang, så man kopplade förbi filtret, men så sitter det ju givare och skit så datorn kommer gny.)
av Knatch
yrrol3 skrev: ons 10 jul 2019, 20:21 Det nya bränslehuset behöver 2 mjukvaruuppdateringar för att bilen ska starta. Vet inte om det var för hantera modernare diesel eller något, verkstaden spekulerade samtidigt som han studerade vad datorn sa. Han var själv förvånad att det skulle behövas, men så var det.

Första jag kollade var bildelsbasen men fann inga delar där. Och jag tyckte inte 2100kr var så illa för helt nya saker.
Men just att lägga ytterligare 1500kr på bärgare, sedan arbetskostnaderna och oväntade utgifterna som troligen uppstår i verkstaden.
På en bil vars låda slår in växlarna så man skäms när man har personer med sig. (oljebyte hjälper ej utan det är slitet ventilhus).
Tänkt ge upp först när lådan ger upp, men nu vet jag inte mer. Går ju knappt göra något med dessa nyare utan att man ska in och programmera.

Jag håller med dig Wiesel, är orolig för att slit-och-släng bilen har dolda fel som gör så bilen stannar ute i ingemansland.
Väger mellan rädslan att få en sämre bil, och tröttheten på lägga pengar på något som kan rasa ordentligt nästa mil.

(jag var frestad att pröva skarva in och utgående slang, så man kopplade förbi filtret, men så sitter det ju givare och skit så datorn kommer gny.)
Prova att göra som jag skrev.
Nog för att min var en 04a och din bil är 06. Men jag har aldrig behövt lämna in NÅGON bil till volvo för uppdatering när jag bytt bränslerör, spridare, bränslepump eller nåt annat bränslerelaterat.
Man kan nöta startmotorn men det är inte att rekommendera och jag fick tipset om att spraya wd40 direkt in bakom map sensorn. Spruta aldrig wd40 på map sensorn.

Edit:
Bildelsbasen är i regel dyrare än en vanlig självplock skrot. Har du nån sån i närheten?
av vjohnj
Är det mycket rost på bil generellt?
Om så. kanske bättre med skrot.
men om bil bra i chassi/kaross så kör vidare. Om du nu har bytt massor så är väl det viktigaste bytt?
av Ceska
I och med MY06 euro4 dem flesta elektriska komponenter kräver adaptering med vida det är väll detta dem menar på verkstad om det är inte så illa som på sirenen där krävs nåns sorts mjukvaruupdatering.
av LaRy
Jag tycker att man skall titta på hur många mil kommer du för varje reparation. Jag hade en gammal bil som min fru körde ett par hundra mil per år och bara i reservdelar och slitagedelar kostade den kanske 1000 kr/år, + oljebyte, filterbyte, skatter, besiktning försäkring m.m.
Det blev dyra mil och jag sålde den billigt.
Jag förstår dina tankar, när man ser att man inte kommer så många mil utan ny reparation är det dags att ge upp. Men du kommer kanske många mil / reparation?

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de ä[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]