Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tek2kale
Som jag förstår det så ska markeringen lysa upp (med stroboskop) ca 6 grader innan kanten (0) på plastskivan som läser 15 10 5 0 ifrån vänster och då ska vakuum vara urkopplat?

Finns det något smart sätt att se att det faktiskt är 6 grader, eftersom det inte finns någon markering åt det hållet?
Användarvisningsbild
av Frrla
skruva tillbaka tändningen så långt de går tills den börjar spika till vid tomgasning. ställ fram lite tills den slutar spika. sen hoppar man in och kör lite. då ställer man fram tills den inte spikar under körning och högre belastning och sen fram lite lite till så är man på säkra sidan.

märkningarna stämmer väldigt dåligt många gånger så det är ingen garanti att du har 6grader bara för att remskivan visar det. sen är äldre grejer ofta lite glapp och inte har rätt "spänst" så det blir galet där också. man kan mäta och markera skivan själv så det stämmer exakt. men det är en process jag inte är riktigt 100 insatt i.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ett problem som jag råkat utför 2 ggr är att remskivan/svängningsdämparen separerat i skarven så märket stämmer inte alls. Men, om du ser märket vid "sifferskivan" så är säkert remskivan Ok. På min kunde jag se att att strecket "vandrade" runt ett varv på c:a 4 min. Den yttre halvan av remskivan snurrar alltså lite saktare än den inre halvan. Men om du ser strecket på rätt ställe med stroboskoplampa är det lika säkert (och enklare) än som "Frrla" skriver, även om det är ett ganska säkert och "ettablerat" sätt. Framför allt bland trimmade motorer då man inte vet vad som är "rätt" inställning.
Abs ring bak V50 AWD

Hej. Har fått samma problem på v&arin[…]

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]