Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

har införskaffat mig en S80N D5:a och skulle vilja skaffa en Haynes-manual till den utifall det skulle bli något och man skulle behöva meka lite själv med den ;-)

Dock verkar det inte finnas någon Haynes-reparationsmanual till S80 årsmodell 7-16, däremot finns det en Haynes-manual till Volvo V70 Diesel årsmodell 08-12. Den manualen innehåller guider för grejer som rör D5-motorn (som jag antar är samma på V70II som på min S80), men, är resten av bilarna i stort sett lika också? T.ex. det som har med inredning att göra, stötdämpare, hjullager osv osv?

Har jag fattat det rätt att S80N är i princip samma bil som V70II, så därför borde en reparationsmanual till V70II D5 funka bra till en S80N D5 utan att det skiljer så mycket? Tack på förhand.
Det mesta i främre delen av bilen borde fungera rakt av (kanske inte parkeringsbroms om du har första modellen av S80 som inte hade elektrisk utan en pedal). Bakom B-pelaren går nog mycket att återanvända med lite mindre anpassningar ibland.

EDIT: Fast det bästa är väl nästan att försöka få tag på VIDA så att du kan läsa riktiga verkstadsbeskrivningar.
Någonting skrev: tis 18 jun 2019, 16:16 Det mesta i främre delen av bilen borde fungera rakt av (kanske inte parkeringsbroms om du har första modellen av S80 som inte hade elektrisk utan en pedal). Bakom B-pelaren går nog mycket att återanvända med lite mindre anpassningar ibland.

EDIT: Fast det bästa är väl nästan att försöka få tag på VIDA så att du kan läsa riktiga verkstadsbeskrivningar.
Tack så mycket för svaret!

Blev så att jag köpte mig en V70II Diesel haynesbok ändå.
Har idag bytt båda flerspårsremmarna på min S80II D5 både den korta inre som endast driver AC:n och den yttre.
Tyvärr visades det helt fel i Haynes och det stod att den bara har en rem som även driver AC:n men så är inte fallet.
Det har nog dock inget att göra med att det skiljer mellan S80II och V70II D5. Är nog två remmar på V70II D5 med bara att det står helt fel i Haynes....

Får kolla upp vad VIDA är för något. Tack för tipset. Men om man köper en hyfsat billig VIDA på typ Ebay eller nåt får man med reperationsguider då också eller hur funkar det? :-)

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]