Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som den glada amatör jag är när det gäller att skruva med bilar, kan ju resultatet bli lite som det vill.
Är nu inne på att, på egen hand, göra ett simpelt oljebyte i bilen under semestern (innan nästa långresa). Eller någon helg dessförinnan om tid finns...
Det gick ju bra att byta bromsarna, då borde ju oljan vara avsevärt enklare att få till. Ny olja mellan servicearna ska visst inte vara fel :-)

Så, vad behöver man tänka på när man ska göra detta på en VEA-diesel?
Har 100:- i en bonuscheck som jag tänkte lösa in på Volvo till ett oljefilter (synd om de inte utnyttjas), vad nu det kan kosta.
Oljan har jag läst mig till att det ska vara 0W-20, inför en tidigare stödpåfyllning mellan servicear.
Var köper ni olja? Hittade denna på Mekonomen, 5 liter för under 500:-. Prisvärt? https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... C4003041sv
Den borde räcka då jag har lite kvar efter den tidigare stödpåfyllningen och bilen vill tydligen ha 5,2 liter. Bilia tar förövrigt över 300:- för enbart 1 liter....

Hur sitter hasplåten/plasten fastsatt under motorn?
Är det svårt att få loss filtret? Specialverktyg? Tar man detta underifrån eller ovanifrån?
Vid oljepluggen har jag förstått att det ska sitta en packning. Behövs en ny sådan? Pluggen borde väl inte behöva bytas ut?

Youtube är inte min vän i denna kategorin, ingen verkar ha filmat detta och lagt ut... :-(
Andra tips är också tacksamma i ämnet :-)
fjohan82 skrev: fre 07 jun 2019, 22:21
Youtube är inte min vän i denna kategorin, ingen verkar ha filmat detta och lagt ut... :-(
Jag kan väl bistå med några youtube-klipp; på svenska:

- en snabbare variant

steg för steg dock på en V70 pre-facelift men det bör vara liknande under?
UnleashFusion skrev: fre 07 jun 2019, 22:37
fjohan82 skrev: fre 07 jun 2019, 22:21
Jag kan väl bistå med några youtube-klipp; på svenska:

- en snabbare variant

steg för steg dock på en V70 pre-facelift men det bör vara liknande under?
Tackar!
Jag tänker mig dock att det skiljer lite mellan 5an och VEA-maskinen.... Eller är jag ute och åker på en sån där 2-hjulig sak?
Solomon skrev: fre 07 jun 2019, 23:27 Att bytta olja är skit lätt men svårt att stämpla den jävla serviceboken även oljefilter sitter stenhård som en berg ibland.
Stämpla boken görs ju vid service.
Jag tänkte bara på ny olja och filter, inget mer.
En sådan operation hos Volvo stämplas mig veterligen inte i boken, vilket inte heller känns speciellt nödvändigt.
Jag köper på oljefyndet, samma castrol.
”Skyddet” under sitter med torx 30, sen är det 17mm på pluggen.
Lossa oljefiltret först, så du vet att du får av det. Jag fick köpa en ny avdragare från volvo till filtret, den vanliga plåtkoppen jag haft i 15 år fungerade inte, inte heller den som kamasa tyckte var rätt.
I övrigt så brukar jag mäta upp hur mycket jag tappat ur, men fylla på med den mängden som angavs på förra serviceprotokollet.
Filtret kostade över 300kr på volvo, och 100 kr för märkes på nätet.
Jag har en stor sats med alubrickor jag tar ur, så jag vet inte storleken på oljepluggen tyvärr, men byt den också.
Samma tillvägagångssättpå 5cyl som VEA förutom att filtret tas underifrån.

Jag använder samma adapter för att ta bort filtret som jag hade till min 5cyl diesel men har fått lägga ett lager med silvertejp inuti då det verkar som VEA-filtret är något mindre. Utan tejpem funkar det inte.

Korrekt olja du hittat på Mekonomen till ett bra pris men det är bara 4 liter, inte 5 liter.
Tack båda!
Missade att det bara är 4l på Mekonomen, får räkna på vad som kan bli bäst. Köpa denna och komplettera med 1l eller ta allt via nätet.

Filter på nätet är ju en djungel, precis som för bromsar och annat.
Vad motsvarar original? Bosch? Eller vem tillverkar Volvos filter?

Vad är det för kuggantal och diameter på filtret?
Vad kostar en avdragare på Volvo?
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]