Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Min fru får nu köpa bil på jobbet, bruttobil. Kostar lite med löneavdrag, men räknar man på det är det en rätt bra affär för ingen tid finns för att greja själv, bara starta, köra och tanka. Hon kör på det i 3 år nu och sedan får man se.

Hon har en VW Tiguan Allspace idag, framhjulsdriven. Direktimport Tyskland, men vi sålde den snabbt idag.
Skulle vilja ha en likadan igen, enklaste versionen räcker. Måste vara bil från VW och Audi - gruppen och måste vara lagerbil eftersom de får bra rabatt på dem.

Förutom VW Tiguan Allspace finns det också Skoda Kodiak och Seat Terraco som är typ "samma" bil. Vi har inte provkört, bara kikat på dem. Det som skiljer är lite hur karossen och inredningen ser ut ser ut samt viss utrustning. typ "samma" bil Vi har kikat på Passat och Skoda Superb också.
Också Seat Altea och VW Touran som också är "samma" bil.

Men
Förutom de designskillnader man ser och lite minimala skillnader i utrustning är det någon som kan hjälpa mig med att förstå den egentliga skillnaden mellan VW, Skoda, SEAT? VW ligger högre i pris och är det bara för märket eller är det något mer man får för pengarna?

Bara experter behöver svara, tack!
Tekniskt sett skiljer extremt lite mellan Tiguan, Kodiaq och Tarraco. De är däremot avstämda chassimässigt på olika sätt och stolarna och lite annat skiljer. Alla tre är väldigt kompetenta bilar och ingen är ett väsentligt bättre köp än nåt annat. En personlig skillnad är att jag tycker att Kodiaq ser bäst ut eftersom den designades för att redan från början ha 7 säten. Man ser på Allspace och Tarraco att man utgått från en mindre bil och sedan förlängt den. Bakdörrarna är "för långa".

Antar att du menar Seat Ateca? I så fall är den mindre än alla andra och ska vara "den sportiga" i familjen. Touran är ju en minibuss så den skiljer sig förstås mer.

Q3 delar näst intill ingenting med övriga förutom motorn och den skiljer sig ganska mycket i hur den går på vägen. Framförallt låter det mindre om hjulställen vilket jag upplever som den största skillnaden mellan Audi och de övriga tre. Det finns fortfarande en klasskillnad på det området. Men så är Audin mindre och dyrare också så nånstans ska ju pengarna tas. Audi har dock väldigt bra rabatter på vissa modeller just nu så skillnaden är mindre än nånsin. På Q3 är det dock bara bensin och framhjulsdrift som är rabatterat och det är ju inte så kul.

Det som skiljer mellan märkena främst är försäljningsorganisationen, marknadsföringen, eftermarknaden osv. De samarbetar mycket mindre än man i allmänhet tror. Passerkorten passar inte mellan märkena i Södertälje exempelvis. (Det vet jag eftersom jag har ett...)
Märkligt.
Seat Atecs och VW Touran.

Allspace, Kodiak, Terracan.

2 olika biltyper här. Men ganska lika. Lite olika innerutrymmen bara. Men lite olika design för VW, Seat, Skoda.

och Seat har löjligt låga priser på lagerbilar. Måste ju vara någon mer skillnad än lite utseende? Ljudisolering, fram och bakvagn komfort, olika stolkomfort? eller?

Hinner inte provköra, utan behöver bestämma oss innan.
Ateca är en mindre Tiguan femsitsig. Touran är minibussen. Terracan försvann för ett bra tag sedan så den behöver ni inte tänka på.

Om ni inte behöver sjusits hade jag absolut hoppat över det, du betalar extra för nånting ni aldrig använder. Dvs välj mellan Ateca och Tiguan. Det mest trygga valet är Tiguan eftersom efterfrågan än så länge är starkare på begagnade VW än Seat.

Framvagn, bakvagn osv är samma men är konfigurerat annorlunda så att Seat är mest direktstyrd och Skoda lugnast. VW befinner sig mellan.
Kodiaken ser ut som den har axelavståndet från en polo, men chassibredd från en passat.

I övrigt rekommenderar jag att inte tänka sådär, att det är ”samma bil”

För jösses vad det kan skilja. Vi gjorde den bommen på jobbet, kollade några citroener, peggor och toyota, men tog en fiat för den såg likadan ut men var awd.

ALLT är sämre på den. Värme, ljudisolering, elektronik, awd är helt värdelös, bilen faller isär.

Så köp det du vill ha, billigast eller bäst.
Ok så det är bara styrningen skiljer sig mellan Seat Atecs och VW Touran och ändå 25.000 kr i skillnad i pris på lagerbilar.

Fattar fortfarande ingenting.

ok, måste provköra Seat Atecs och Touran + Terracan och Kodiak. Allspace har jag redan kört.
Det är ju 2 olika storlekar i fyra bilar varav 2 är"samma" bilar. Förvirrade. Skall klara av detta i morgon.

Och bra att veta för er, Allspace är ingen "7sitsig bil". VW bluffar som de gillar att göra ofta, man får passa sig lite.
Allspace är en 5-sitsig bil normalt och stort bagageutrymne. Det går utan kostnad att få den med 2 små barnsäten baktill. Så bilen är fortfarande 5-sitsig, då de två extra sätena bak är för barn bara. Reggad som 7-sitsig är den förstås av det skälet . Men det är lite halvbluff för det är ingen 7 sitsig bil. Vi har ju haft en sån med 2 barnstolar baktill och de stolarna är bara för barn, har provat med kortare vuxna och det funkar inte annat än kort sträcka. Mycket svårt annat än för barn att kliva i och ur. Dessutom farligt att sätta barn längst bak för de är nära bakrutan, om krock bakifrån. Det finns inga dörrar där heller så vid en olycka får man inte ut barnen lätt.

Fortsättning följer...
Provat nu. tog typ hela lördagen för oss och lite tid igår också. Mkt jobbigt och tråkigt att lägga en helg på att prova vanliga bilar.
Såg att Seat hade mindre lyktor framtill så jag körde i bilarna i ett mörkt garage och testade. Vi bor på landet och behöver bra belysning.
Seat Terraco - Bra och tyst bil på alla sätt. Väldigt behaglig och avstämd på vägen att köra, bättre än Allspace. Men för dålig belysning fram.
Kodiak - för bullrig. De har sparat in på ljudisoleringen. Räckte att jag körde 2 km och vände sedan tillbaka.
Seat Ateco - Också här dålig belysning. VW Touran bra belysning, men bullrig bil.

Så det blev en lagerbil Passat Sedan, av enklaste sort. Säljaren förklarade att en Sedan är tystare bilar än kombi. Har aldrig tänkt på det. Men det är skillnad. Sedan förklarade han en annan fördel och det är att man slipper ha bagaget i kupén. Någon som skramlar, dammar, eller luktar eller är lite smutsigt ligger bara i bagaget separerat från kupén. Har aldrig tänkt på det heller. Sedan berättade har mer info om att en framhjulsdriven bil är tystare än en 4-hjulsdriven bil, också det en nyhet. Även en manuell bil är något lite tystare än DSG växellåda, men mkt lite bara. Vi fick med oss bilen direkt "som lån" och papperna skrivs idag. Bilen är tyst och bekväm. Har aldrig kört en tystare bil alltså en vanlig standardbil förut.
ICEnow skrev: mån 03 jun 2019, 08:41 Sedan förklarade han en annan fördel och det är att man slipper ha bagaget i kupén. Någon som skramlar, dammar, eller luktar eller är lite smutsigt ligger bara i bagaget separerat från kupén. Har aldrig tänkt på det heller.

Sedan berättade har mer info om att en framhjulsdriven bil är tystare än en 4-hjulsdriven bil, också det en nyhet. Även en manuell bil är något lite tystare än DSG växellåda, men mkt lite bara.
Skulle velat höra samma säljare om han bara hade haft en Passat Sportkombi DSG 4motion kvar som lagerbil :-D :-) :-D :party:
VolvoB20 skrev: tis 04 jun 2019, 12:56
ICEnow skrev: mån 03 jun 2019, 08:41 Sedan förklarade han en annan fördel och det är att man slipper ha bagaget i kupén. Någon som skramlar, dammar, eller luktar eller är lite smutsigt ligger bara i bagaget separerat från kupén. Har aldrig tänkt på det heller.

Sedan berättade har mer info om att en framhjulsdriven bil är tystare än en 4-hjulsdriven bil, också det en nyhet. Även en manuell bil är något lite tystare än DSG växellåda, men mkt lite bara.
Skulle velat höra samma säljare om han bara hade haft en Passat Sportkombi DSG 4motion kvar som lagerbil :-D :-) :-D :party:
Fast det är rätt rimligt att färre snurrande saker under kupén bidrar med lite mindre ljud. Sen om det är över huvud taget märkbart är en annan femma..

Jag tycker sedan är mycket trevligare så länge man inte ska utnyttja lasthöjden i en kombi. Som säljaren påpekar är bagaget avskilt. Man slipper höra saker rulla runt där bak och får dem inte i nacken om man saknar galler (vilket nästan alla kombis gör dumt nog). Syns inte när man parkerar med grejer i bilen heller.
Håller med om att det faktiskt finns fördelar med sedaner. Bara en sån uppenbar grej att bilen inte blir iskall vintertid om man behöver lasta några minuter. Sen blir inte bakrutan smutsig heller. "Tyvärr" går det ju inte ekonomiskt att välja sedaner i Sverige om man behöver tänka på restvärdet för begagnatköparna vill uteslutande ha kombi. När prisskillnaden är så liten som i VWs fall så är det en direkt förlustaffär att välja en sedan.

Däremot är det ju 100% lögn av säljaren att DSG skulle ha en högre ljudnivå. Det är samma prylar i lådan. Den låter inte mer för att kopplingen manövreras automatiskt. Det borde han få en skriftlig varning för. Det säger han enbart för att sälja den enda manuella Passaten han har i hallen.

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]