Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av aftersmile
Hej!

Förr i tiden innan man läste av besiktningsmånaden i själva registreringsnummet så fanns det istället dessa små klisterlappar mellan bokstäverna och siffrorna.
Vad kallas dessa i fackligt språk, och finns det någon stans på nätet som dessa säljs med olika motiv. Har en tanke att stoppa dit ett klistermärke istället för att slita av de gamla "besiktningsmånadklisterlapparna" (rullar riktigt fint av tungan).

Tack i förhand!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Att tänka på är att det är olagligt med egna klistermärken om man råkar träffa på en nitisk polis.

Siffran på gamla märket angav inte besikningsmånad utan månaden för skatt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du menar att det inte finns risk för böter om man träffar en nitisk polis. Då har du inte kört genom Östergötland :-9

500 kr kostar det varje gång man blir stoppad.

Det ju typiskt sådant där man vill undvika att sätta på bilen, blir man stoppad av en polis som vaknat på fel sida är det ju öppet mål om han vill plocka av dig 500 kr, han behöve ju inte ens besiktiga bilen då det syns på långt håll. Pengar som jag heller lägger på annat i alla fall.

Förordning (2001:650) om vägtrafikregister

7 kap. 8 §

På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]