Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mpe
Funderar på skaffa Volvo för första gången och funderar på en XC 60 T6 runt 2014. Det finns ju inte hur många som helst ute till försäljning, utan det dyker upp en och annan då och då. Min fråga är om det är något särskilt jag ska se upp med om bilen gått 15 000-20 000 mil? Borde det gå att få ut 10 000 mil till på en sådan bil utan att den börjar kännas "gammal" och att det uppstår alltför många stora problem?

/mpe
av mikebike
Det är väl automatlådan, eller snarare att byta olja och eventuellt skölja ur den.
Min har gått 9000 mil och växlar fortfarande mjukt.
av mpe
mikebike skrev:Det är väl automatlådan, eller snarare att byta olja och eventuellt skölja ur den.
Min har gått 9000 mil och växlar fortfarande mjukt.
Det låter ju bra! Är du nöjd med bilen i övrigt?

Någon som har erfarenhet av en T6:a som gått lite längre?
Användarvisningsbild
av MartinS
Min MY09:a har jag haft i 8 år nu och den har rullat drygt 19000 mil. Motorn är fantastisk....

Byt olja i växellådan och kontrollera nivån i bakre differentialen så skall det vara skottsäkert.
av mpe
MartinS skrev:Min MY09:a har jag haft i 8 år nu och den har rullat drygt 19000 mil. Motorn är fantastisk....

Byt olja i växellådan och kontrollera nivån i bakre differentialen så skall det vara skottsäkert.
Skönt att höra!
av mpe
MartinS skrev:Min MY09:a har jag haft i 8 år nu och den har rullat drygt 19000 mil. Motorn är fantastisk....

Ser att det står, i den serviceplan jag hittat på nätet, att man normalt inte behöver byta oljan i växellådan. Menar du att man bör göra det utöver den normala servicen? I så fall, hur ofta?
Användarvisningsbild
av MartinS
mpe skrev: ons 08 maj 2019, 10:22

Ser att det står, i den serviceplan jag hittat på nätet, att man normalt inte behöver byta oljan i växellådan. Menar du att man bör göra det utöver den normala servicen? I så fall, hur ofta?
Man bör byta lite olika ofta beroende på körstil men minst var 10.000:e mil iallafall.
av mpe

Känns den fortfarande hyfsat "ny/fräsch"?

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]