Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Hej!

Nu är det så kul att jag för tredje gången sedan nyår besökt försäkringsbolagets skadebesiktning. Alla tre gångerna pga. skadegörelse på min bil, två av gångerna skedde hemma på gatan och en på bilverkstadens parkering. :cry:

Nu vill jag ha tips från er för att minimera risken att det upprepas. Att hyra garage är för dyrt, bilen står på gatan.

Ska jag:
Ta bort toningen på rutorna?
Höja upp den sänkta bilen?
Ta bort T5 emblem på bakluckan?
Sälja bilen och köpa en rostig Opel igen?
Anställa en Pitbull?

Fan, jag är så trött på detta dj-vla bus, det kostar visserligen "bara" en tusing per gång i självrisk men det är helt onödiga pengar som skulle kunna gör anytta på annat håll.

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av Loner
Det enda av dina alternativ som kanske kan hjälpa är pitbullen.

Vad är det för typ av skadegörelse du råkar ut för, är det repor i lacken, avbrytna torkararmar, eller än värre saker som att dom är och hoppar på taket och sånt?

/L
av Daddan
Skadegörelse nummer 1: Kraftiga repor i förardörren.
Nummer 2: Bula i motorhoven, typ hammare eller likn.
Nummer 3: Någon har gått upp på motorhuven, över framrutan och vidare över taket. Inga direkta bucklor syns men repor finns det där de gått.

Jag skulle tro att det är tre olika gärningsmän (åtminstone två eftersom en var på annan plats) och att jag har otur, men bilen verkar dra uppmärksamhet till sig...
Användarvisningsbild
av Loner
Frågan är ju om det är för att man har en bil som "syns" som man får detta som straff, eller om det bara är ren otur.

/L
av S.t.r.a.n.D
Loner skrev:Frågan är ju om det är för att man har en bil som "syns" som man får detta som straff, eller om det bara är ren otur.

/L
Jag skulle tippa på det första....Svenska avunsjukan plus lite kriminalitet i blodet är nog den sämst kombinationen...
av nj22ah
Hej
Jag måste bara lägg in ett meddelande här (ta det me en nypa salt)

Jag bor i ett låginkomst/lågmellaninkomstområde.
När jag köpte min s60, 2,5T, nyvaxad o nytvättad och hela köret
och körde upp till mitt område så hade jag med min polare Anders
i bilen. (Jag är för övrigt av utländskt ursprung, en riktig svartskalle).

Fyfan x: du behöver ett garage ju. Inget emot dig så men alla gamlingar
och ungdomar kommer fan titta på dig och säga: sån person med en sån bil? Hur har han råd?

Så skulle vi lasta av aludäcken upp till mitt förråd och medan vi gjorde det så gick det förbi, säg ett 10-tal pers...i olika omgångar då. Jag kan bara säga att jag har aldrig sett på maken av såna blickar. Speciellt ungdomarna med baggy jeans o luvor o cigg i munnen o dom va typ 14-15 haha. Inga fördomar här, men ni fattar poängen.

Anders lite orolig: skaffa garage för fan...

Min bil kostar 200k och jag skaffa garage samma dag, enda lediga garaget. 300spänn i månaden. Surt men säkert.

Jag syns ganska väl i området (enda mörkhåriga i hela området) och fick min gamla 20 åriga saab nersprayad o skit. O nu har jag en pärla till bil.

Så avslutningsvis: inga hundar, inga rostiga bilar, inget kan hjälpa dig.
Fixa garage, sov lugnt, vakna och reta gallfeber på grannskapet hahaha

Ta mitt inlägg med lite ro nu allihopa...
;)
av Daddan
Problemet med garage: Jag tycker 1500:- i månaden är ganska surt.

Har provat med en annan parkering nu som ligger längre bort men mer synlig från folks fönster.
av S.t.r.a.n.D
Daddan skrev:Problemet med garage: Jag tycker 1500:- i månaden är ganska surt.

Har provat med en annan parkering nu som ligger längre bort men mer synlig från folks fönster.
1500:- per månad????? :shock: :shock: Vad är det för garage??
av Daddan
Om man ändå fick en sådan på köpet... Kanske något att hänga på draget ;)

Nej så här illa är det att detta excellenta garage för 1500:- i månaden stavas: Stockholm Parkering...
Ett helt vanligt trångt betongparkeringsgarage. :(

Jag betalar 500:- redan idag varje månad för att få utnyttja en mycket begränsad del av Stockholms gator som parkeringsplats. Billigt är det inte vilket som.

Just det det är ett kommunalt bolag. Med i princip monopol. Jag älskar kommunalt maktmissbruk.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?