Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag väntar på min S90 och undrar hur TrafikskyltsInformation funkar?
Kan det verkligen läsa alla skyltar?
Jag brukar missa en del när jag kör genom EU och det kan bli dyrt.
Hur effektivt är det?
I vilka läge kan lita på det till 100% ?
Hur och till hur stor nytta upplever ni den funktionen?
Systemet missar sällan skyltar, däremot kan kartdata och skyltar ibland vara dåligt överrensstämmande.

Påminnelser om gällande hastighet är för mig ganska bra framförallt vid långresor..

/Thomas
Den läser skyltarna med kameran och använder kartan (om du har i bilen). Ibland blir det fel, främst på grund av kartan.
Ibland missar kameran eftersom skylten sitter knasigt till precis i en sväng vid en korsning. Ibland missar den om skylten är synnerligen igenfrostad eller översnöad. Annars har jag inte varit med om att den skulle missat skyltar så det är dessa få undantag. Har själv stält in att bilen skall plinga 5 km/h över angiven skylthastighet (att svaja plus minus några km/h kring en hastighet gör ju alla, även farthållaren ,så blir ju ett jävla plingande annars).

Kan du se skylten helt okej så kan bilen se den. Har aldrig slagit fel för mig.
Men hur kan kartan påverka avläsning av skylten. Om systemet läser av skylten varför visas det inte korrekt varning trotts att andra komponenter inte är med?

Sedan förstår jag inte hur kartan samarbetar med detta system, nytt för mig?
GATUPLAN skrev:Men hur kan kartan påverka avläsning av skylten. Om systemet läser av skylten varför visas det inte korrekt varning trotts att andra komponenter inte är med?

Sedan förstår jag inte hur kartan samarbetar med detta system, nytt för mig?
Kartan har skyltinformation också och verkar prioritera kartan före avläsning.
Vad jag kunnat utröna så väljer den kartan om det gått ett tag och kartan och skyltavläsningen inte stämmer överens. Likaså om den inte kan läsa en skylt (som den ändå ser) så verkar kartan ta över.
Vet att när jag haft en skylt översnöad (men identifierbar som hastighetsskylt) så har den satt rätt hastighet ungefär kring skylten (kan den läsa så sätter den exakt vid skylten).
När jag svängt och den inte sett en skylt så har det kunnat gå en liten stund innan den ändrar hastighet.
Men exakt hur detta samspel funkar vet jag inte.
Jag tror att kartan dels får sin information om hastighetsbegränsning över RTTI och dels över inlagda punkter på kartan och att den, som tidigare skrivit, väljer kartans inlagda hastighet i första hand. I alla fall om hastigheten är lägre än den som kameran registrerat.

Det finns en 100-sträcka i Helsingborg och mitt på den väljer bilen plötsligt att visa 50 km/h.

Det har aldrig varit 50 km/h på den sträckan, utom när de byggde om den från 70 till 100 km/h. Därav min antagning om att infon till kartan även kommer från RTTI och att det är en gammal sådan information från ombyggnaden som ligger kvar.

Annars tycker jag att bilen visar till 99 procent rätt hastighet.

Det den inte reder ut är att läsa av om tex en 30-sträcka endast gäller vid vissa tidpunkter och att det annars är högre hastighetsbegränsning. Då brukar det dock visas en symbol för tilläggstavla under symbolen med 30 i displayen, men inte alltid.
Ja tack
Jag är mest rädd att missa trafikskyltar på Tysklands motorvägar. Speciellt på väg tillbaka till Sverige. Då man trött och kört en del. Sedan kommer det sådana begränsningar från "fri fart" till 80, 50 etc. Då klipper kameran en.
Hur lång strecka har man på sig att sänka farten?
Kan bilen läsa digitala skyltar? Dessa kan vara jobbiga. Fast de är stora och synliga om systemet kan känna igen dem?
Ibland visar den kommande hastighetsförändring och då visar den dubbla skyltar, men den ena skylten lite bakom den andra..

Men oftast ändrar sig symbolen i höjd med skylten, så man har ingen tid på sig. Man får ändå själv hålla koll på skyltningen..

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]