Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackeg
Hejsan,

Har problem med att min Volvo V70 2009 visar att vänster framdörr är öppen i instrumentpanelen trots att jag stängt dörren. Detta medför att jag inte kan låsa bilen.

Har besökt min lokala Volvohandlare och dom sa att det är en mikrobrytare på låskistan som förmodligen är orsaken och att man måste byta hela låskistan. För detta jobb skulle dom ta 4000 kr.

Tänkte att jag skulle byta denna del själv så jag har tagit bort låskistan för att få fram rätt nummer. Har beställt en låskista på Bildelsbasen med det nummer jag hittade på låskistan i min bil.

Nu till min fråga. Vad är det för skillnad på låskista och centrallåsmotor?
När man kollar på Bildelsbasen verkar centrallåsmotor vara en låskista med vajrar och staget (piggen som sticker upp vid fönstret) som man använder för att låsa bilen inifrån. Jag upptäckte nämligen att vajern som används vid dörrhandtaget för att öppna dörren utifrån är i princip trasig efter att jag beställde låskistan. Kan man beställa endast en sådan vajer eller måste man köpa en centrallåsmotor :-o

Se bifogade filer för att se vilken vajer jag menar.
Bild 1.png
Start vajer vid dörrhandtag
Bild 1.png (191.26 KiB) Visad 1134 gånger
Bild 2.png
Forts. vajer
Bild 2.png (251.48 KiB) Visad 1134 gånger
Bild 3.png
Vajer vid låskista
Bild 3.png (199.07 KiB) Visad 1134 gånger

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]