Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SannasOriginalstil
Bytte luftfilter i förra veckan, efter det började bilen dö på tomgång. Jag vet inte om det hör ihop men någon annat har jag inte gjort iaf.

Ibland ligger den jämt och fint i tomgång, men ibland så svajar den och sjunker i svajet sakta men säkert tills den dör. Det känns nästan som att det är något som hänger sig och den dör, men sen efter ett tag är det bra igen.

Igår provade jag att helt plocka bort luftfiltret för jag tänkte att det kanske var för tätt, efter det har den gått bra men så plötsligt i eftermiddag så började den hacka, svaja och sen dö.

Jag har inte kunnat se någon koppling till väder eller om motorn är varm/kall. Tändstift och kablar är nya förra året och jag har inte kunnat hitta några läckage på vacuumslangar.

Hjääääälp :crying:
Användarvisningsbild
av lennarte
Du har inte skruvat på skruven till gasspjället eller något annat där omkring? Vad är det för årsmodell? Har du felkodsläsare kan du "provköra" t.ext tomgångsmotorn. Eller har du förgasare??? Eller K-Jetronic? Eller Turbo?????
av SannasOriginalstil
har inte pillat på något annat, inte avsiktligt iaf ;) och gasspjället vet jag inte ens var det sitter innan jag pratat med Google haha. Men jag tänker att om jag skulle råkat ändra ngt så bordejag ha ett mer konstant problem än jag har nu? Som den beter sig nu så går det skitbra ibland och ibland dör den så fort jag trycker ner kopplingen.

Vad gäller motortyp så har jag ärligt talat ingen aning, jag köpte bilen billigt på ett snabbt beslut och har inte haft ngt problem än som gjort att jag behövt fatta det. Men det kan ju du få kolla på bilden och berätta för mig. Hehe. (Annars är det en 744 från -90 och B230F enligt en snabbsökning).
DB4DD62A-7407-4FB3-9CBB-ACC701269977.jpeg
DB4DD62A-7407-4FB3-9CBB-ACC701269977.jpeg (641.54 KiB) Visad 1686 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla om kontakten till LMM-en (sitter precis efter luftfiltret) sitter fast och inte glappar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lyser varningslampan näst längst till höger? Det finns möjlighet att "ta ut" felkoder som hjälp vid felsökning av tänd och bränslesystem. En del felkoder "tänder" vad många kallar "lambdalampan", men rätt namn är nog motorstörningslampa (Engine check)
Du kan kolla felkoder själv, läs detta noga innan så du gör rätt
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... T0ZsMGQ_XJ
av III
Något som är tämligen vanligt är feljusterat gasspjäll. Lätt att kolla, lätt att fixa. Under rullen för gasvajern sitter en metallventil och i änden på den två gummislangar. Kolla att de är hela. Är de hela ställ bilen på tomgång. Kläm ihop slangen som går till insuget Du ser slangen på bilden du postat mellan flexdelen på insugsslangen och gasspjället. Klämmer du åt den ska motorn gå ner till ca 500 varv, hoppa men inte dö. Antagligen kommer den dö snabbt. Då behöver gasspjället grundinställas. Lossa insugsslangen och torka rent gasspjället med lösningsmedel och trasa med motorn avstängd. Öppnar du gasspjället med "gasrullen" kommer du åt. Sedan lossar du skruvarna (två små) som håller givaren på kakkant av gasspjället, då kan den röras. Sen är det ett stopp med justerskruvar som gasspjället vilar mot på tomgång. Du ser skruvarna på utsidan intill den genomgående axeln. Lossa de försiktigt så de går att skruva på dem (ett stopp endast). Starta motorn med strypt slang enl. ovan Enklast strypa med en tång för bromsslangar. Sen justerar du in stoppet så motorn går på 500 varv. Stäng av, justera in elkontakten så du hör ett klickande precis när man rör gasspjället. Dra åt skruvarna igen. Klart.
av SannasOriginalstil
Först ett STORT TACK för svaren <3

Sedan förra gången har jag bara kört på, vardagen kräver sitt liksom. Jag har fått lite mer koll på mitt problem och ett nytt symptom (suck). Problemet med fallande tomgång och ibland motorstopp kommer ffa när bilen är varmkörd. Idag så gick den också upp på 2000 varv när jag frikopplade men låg som vanligt efter snabb omstart.

-kontakten till LMM sitter som den ska och är fräsch.
-varningslampan näst längts till höger lyser inte.
-motorlampan/lambdalampan längst till höger lyser upp vid mycket låga varv men det tolkar jag som normalt.
-ska prova att ge mig på gasspjället så fort jag har två timmar över och bilen tillbaka utanför huset 👌

En bonusfråga om tändkablarnas ordning bara: senast kollade jag över dom och tyckte att dom satt i lite konstig ordning. Om vi räknar cylindrarna bakifrån och framåt så sitter kablarna på fördelaren som på bilden (1-2-4-3), känns som att det borde vara mer rimligt med 1-3-2-4? Eller?
6A00EAFA-DDD9-4829-86B2-5F2CD4E55E41.jpeg
6A00EAFA-DDD9-4829-86B2-5F2CD4E55E41.jpeg (503.22 KiB) Visad 1543 gånger
av Rådlös
Njaäeee, man räknar alltid motorns cylindrar från andra hållet. Det vill säga från den gaveln där vattenpumpen, fläkten och generatorn sitter. Det är cylinder 1. Och cylindern med högsta numret är då på den sidan där kopplingen och växellådan sitter. Gäller även om motorn sitter på tvären som i moderna bilar. Även V6 och V8-motorer har samma numrering.

Jag har aldrig behövt åtgärda några tändkablar där tändfördelaren sitter på kamaxeln. Men alla fördelare (i motorblocket) har en nummerrätt ordning. 1, 2, 3, 4 o.s.v. På olika bilar kan fördelarrotorn snurra åt olika håll, medurs eller moturs, men det skall i så fall framgå ur bilens beskrivning. I ditt fall är det enkelt då fördelaren sitter på kamaxeln och följer den. Och tändföljden på 4-cylindriga motorer är 1, 3, 4, 2. Detta styr man genom att sätta tändkablarna i den ordningen på motsvarande tändstift.
av SannasOriginalstil
Så mina sitter alltså framifrån och vänster till höger såhär: 4-3-1-2, och har lyckats googla rätt på att den tänder rätt då. Så då var det iaf inte det fel.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]