Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av g00ey
Då var det dags att göra service på min bil och när jag kom till byte av luftfilter på min S80II-2010 så stötte jag på patrull.

Det finns en norsk youtubevideo som visar ganska bra vad som behövs göras. Men det räckte inte ända fram. Jag fick även montera ner handskfacket. Sedan var det ganska rättfram med vad som behövde göras. Allt jag behövde för jobbet var en TX25, 8mm HEX, spärrskaft till dessa två och en skruvmejsel. Det här var nog det bästa videoklippet för att serva luftkonditioneringen:

Men det nya filtret jag hade visade sig vara undermåligt. Jag fick använda rejält med våld för att få in det, ramen som är av papp kollapsade och jag vet ärligt talat inte om det sitter korrekt därinne. Det är av aktivt kol iallafall men det sitter inte bra.

Så jag gick in på Skruvat och där har de 4 olika fabrikat till ganska vettiga priser. Jag skulle vilja ha ett filter därifrån som dels går lätt in och dels har en ram av typ polyester eller annat mer flexibelt material som inte kollapsar när man försöker trycka in det.

Är det någon som har erfarenhet av dessa olika fabrikat? Skall jag välja det dyraste Boschfiltret eller är Delphi eller Febi Bilsteinfiltret för att inte nämna "Skruvat" filtret bättre?

Jag vill ha ett bra filter som filtrerar bra och är enkelt att installera.
av Kimmen90
Mannfilter har fungerat bra för mig, den jag köpt hade även en ram av skumgummi.

Innan jag installerade det (kolfilter) böjde jag det lite lätt för att få det mer flexibelt. Tänk dig dragspel.
av dannesk
Jag har gjord exakt som i denna filmen och endast tagit ner nedersta panelen och vikt undan mattan. Filtret ska man mjuka upp genom att trycka ihop det som ett dagspel som han gör i videon, för mig har det inte varit något problem. Kört både original och Mannfilter båda kol-filter och sett ut exakt som i videon.
av S6024t
Lossar bara den undre plasten åxxå,sen viker man ner elcentralen....tycker TS att det är svårt på en s80/v70 så skulle han prova på en v50,
Användarvisningsbild
av g00ey
Mitt filter är vare sig Mann eller original. Jag tror mitt är av sämre kvalitet än de som synes i video. Tänkte också att man skulle kunna spraya lite PTFE spray eller silikonspray på ramen så att den glider in lättare. Vet dock inte om det är så hälsosamt att andas in dessa sedan när filtret ger ifrån sig de små PTFE kulorna. Men det kanske å andra sidan rör sig om såpass små mängder.

Edit: Kollade lite snabbt på videon. Tyvärr så var jag tvungen att montera ner handskfacket också. Annars hade jag fått misshandla filtret rejält för att få in det. Men det är inte så krångligt att få ner handskfacket. Det är väl 4 torxskruvar och två sexkantsbultar längst in.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Antar du har ett filter med papp-ram. Det kan du kasta, det går inte att montera utan att förstöra. Filtren till de här bilarna, och även v50/s40/c30 behöver rullas in.

Köp Mann, Mahle, Knecht, Valeo eller original.
av abel1
Håller på o ska byta men hur får man borta säkringshållaren. Ska väll gå att fälla ner den? Bifogar bild
20210530_110017.jpg
20210530_110017.jpg (229.94 KiB) Visad 8999 gånger
av lewe
abel1 skrev: sön 30 maj 2021, 12:41 Håller på o ska byta men hur får man borta säkringshållaren. Ska väll gå att fälla ner den?
Kolla från ca 2 min och 30 sek på youtubefilmen i länken nedan. Boxen dras ut från snäppfästet i ovankant och lirkas sedan ut från styrspåren i nedankant. Beroende på vilken årsmodell man har så kan det ju se lite olika ut. Instruktionsfilmen visar hur man gör på en XC60 MY16, men det ser exakt likadant ut på min XC70 MY15.

Jag skiftade själv till ett Topran-filter (https://www.skruvat.se/Kupefilter-P1063030.aspx). Det ’hoppade in’ utan större problem. Det är lite trångt, men det kommer man inte runt.
Den stora annons-tråden

Jaha de hade inte automat... haha.. såg inte[…]

Sjukt irreterande att man hela tiden måst[…]

När jag tänker efter så har alla m[…]

B230fk saknar kraft

Chippen hade jag bytt till rimligare val då […]