Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Vilken av Volvos bilar (motor/drivlina/kaross) va egentligen mest hållbara? Om kriterier som service enligt intervall och lugn körstil uppfylldes under hela bilens livslängd.

Jag tänker mig att de gamla modellerna höll bättre för att färre saker kunde gå sönder. Eller?

Finns det någon statistik?

Rostskyddet på V70/S70 97-00 verkar ju vara helt fantastiskt. Måste varit riktigt bra rostskyddsmedel.
Jag har två V70, en 2,4t från 2001 (34.000mil) samt en 2,5t från 2003 (19.000mil) och frånvaron av rost är otrolig för så gamla bilar anser jag.

Hur många Honda, Toyota eller Mercedes ser man som är sånär rostfria idag?

Motorerna går klockrent.
Volvo 740 av årsmodell -88B lär vara mest (tjockast) galvaniserad. Efterföljande 7/900 är betydligt sämre (mindre) galvaniserad. Mest beroende på att denna var först (helgalvad kaross) och dom "tog i" i början. Min 754-a är uttagen i september -88 så den är bland dom allra första -89-or som tillverkades och den är fortfarande (nästan) rostfri efter år av misskötsel och c:a 50000 mil. Sedan om motorer, bilar som körs mycket på kort tid håller generellt fler mil än motorer som rullar färre mil under många år. Min 745-a är väl någostans mitt emellan. Den rullade många mil dom första 5 åren (c:a 20000 mil) och betydligt mindre dom senaste 10 åren (5000 mil). När V70 blir 30 år gamla så får vi se hur många som finns kvar.... Första av nya generationen Volvo (850) börjar ju närma sig 30 års strecket
Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]

Testa när du är ute och kör att sv&[…]

Funderar på en c70 som hobbybil, vill I s&ar[…]

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]