Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crossmare007
Tjena! Dags för nytt bilköp i sommar och behöver lite tips kring mina två val (även så kallat beslutsångest).
Lite info innan.

Budget: 25-60k
200-300hk i slutändan
Bensinförbrukning kvittar.
Stabil inkomst.
Jobbar på bilverkstad så har tillgång till lyft och verktyg.

Dom två valen som jag vill ha lite röster och för/ nackdelar på är då:

Volvo S60 (2,5t, D5, T5)
Skoda Octavia RS (2.0 TFSI)

Berätta gärna om komforten, motorerna, m.m.

Har förresten hört mycket skit kring TFSI motorerna men det har varit pga kamkedjan som jag har förstått det, och den här TFSI motorn är då kamremsdriven så jag har inte hittat någon dålig kritik kring det. Sen har jag hört av polare att deras s60 t5:or krånglade väldans mycket? Som sagt, flöda tråden med tips och råd! :)
Användarvisningsbild
av Någonting
TFSI har väl även fått en del skit för att oljeförbrukningen brukar vara löjligt hög. VAG hävdar ju bestämt att detta är normalt, men jämfört med andra motorer och bilmärken så är det en väldigt stor skillnad.

Tror att du måste provköra för att känna på de olika bilarna, men generellt så känns nog Volvon mer solid och lyxig medans Skodan (som jag tror är en väldigt bra bil) är mer prisvärd (i alla fall som ny, vet inte hur värdeminskningen har drabbat den).

Gällande motor i S60 så beror det en hel del på ditt körmönster och personliga preferenser. Bensin är bättre om du inte kär så långt och om du vill ha mer sportiga egenskaper. Diesel är rå-stark och billigare om du kör långt.
Alla motorerna är varianter av Volvos 5-cylindriga motor.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
TFSI är ju en fin maskin. Ja dem drar olja, men hittar man en där oljebytena har skötts så är dem ok. Något att tänka på med tyskarna är ju att dem bygger fina, men tillkrånglade maskiner som gärna har någon inbyggd självförstörelsemekanism. TFSI har kamrem OCH kedja. Remmen driver bara insugskammen som i sin tur driver avgaskammen via en kedja med en spännare. Så lyssna efter oljud! Sen tycker ju tyskarna det här med plast i kylsystemen så kan ge en del läckage. Octavia RS har jag kikat på längre tillbaka och jag gillade den inte riktigt. Den är en helt ok bil, men jag köpte en BMW istället i slutänden.
av Andreas12
Crossmare007 skrev:Tjena! Dags för nytt bilköp i sommar och behöver lite tips kring mina två val (även så kallat beslutsångest).
Lite info innan.

Budget: 25-60k
200-300hk i slutändan
Bensinförbrukning kvittar.
Stabil inkomst.
Jobbar på bilverkstad så har tillgång till lyft och verktyg.

Dom två valen som jag vill ha lite röster och för/ nackdelar på är då:

Volvo S60 (2,5t, D5, T5)
Skoda Octavia RS (2.0 TFSI)

Berätta gärna om komforten, motorerna, m.m.

Har förresten hört mycket skit kring TFSI motorerna men det har varit pga kamkedjan som jag har förstått det, och den här TFSI motorn är då kamremsdriven så jag har inte hittat någon dålig kritik kring det. Sen har jag hört av polare att deras s60 t5:or krånglade väldans mycket? Som sagt, flöda tråden med tips och råd! :)
Det blev kamrem av anledningen att kedjorna ej höll.
Först var det materialfel o annan kedja monterades, sen höll inte den heller o då blev det rem.
Motorerna koksar o då brister smörjningen till kedjan o den går åt helvete..
Med remmen slapp man det felet men koksproblemet är kvar o bara att inse en motor behöver smörjning.
Med det sagt skulle jag valt volvo alla dagar i veckan. En tsfi skulle jag inte tagit om den så var gratis.
Hitta en vettig motor sen är svårt .
Både t5 o d5an är trevliga o hållbara.
Hade en d5 i familjen i över 60,000 mil
Gjordes bara service på den motorn. O inte jättemycket slitdelar gick åt heller.
Byttes p-värmare då den gamle brände hål i kammaren.

Är det skruvhål för att f&aum[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]