Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av doohan
Frågan är o precis, men jag avser då från 2014-2017 med diesel motor dvs D4 och D5. Förr i tiden rullade en Volvo nästan hur många mil som helst om man skötte servicen och inte körde som en rallykung med den från morgon till kväll. Alltså normal användning och att den servas som den ska. Hur lång har era dieslar körts utan problem?

Har läst att många förordar manuell vxl då den verkar vara mer bekymmersfri jämfört med aut?
Användarvisningsbild
av P210
Svaret är nog snarare att man inte vet det än, hur många av dessa har hunnit rulla längre än 25k mil? hittar tre på Blocket just nu som rullat över 20k, den längsta 28300 mil, ca 5-6000mil/år är bra jobbat! https://www.blocket.se/orebro/Volvo_XC6 ... ?ca=17&w=3
En arbetskamrat har en D4 automat MY14 som just varit inne på 24k service, han har inte haft några större reparationer säger han.
av Lövet
Är väldigt sällan motorn som gör att bilen skrotas ut. Det är andra reparationer som blir för dyra i förhållande till värdet, vanligen krockskador.

Min granne fick sin fullt fungerande V50 1,6d skrotad i veckan med 11k mil på mätaren. En bil med mängder av mil kvar med andra ord. Den krävde ny baklucka, stöt bak och en lampa efter lättare kökrock men det blev runt 30k i reparationer och då löstes den helt enkelt in.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bilarna rullade inte nästan hur många mil som helst förr. Men däremot så rostade de bort fortare än du hann säga åt någon att laga den ;-) När såg man ens en 240 senast och de tillverkades väl fram till 93 åndå. Näe förr tog rosten bilarna och idag tekniken. Men för de som vill och kan så kan en bil rulla på riktigt långt, handlar mest om att man sköter om och byter ut slitdelar vad jag vet. Den ekonomiska livslängden är klart kortare än den maskinella...
av doohan
Anledningen till mina frågor är ju att jag funderar på att köpa en beg xc60. Min budget hamnar på 220-240 000skr. Dom xc60 som ligger i den prisklassen har ju rullat mellan 5000-15000 mil. Därav mitt intresse hur långt dom rullar utan att behöva byta motor och vxl låda. Vet att taxiförarna får byta automatlådan vid 20-30 tm, men å andra sidan så kör dom ofta i städer med mycket start och stopp. Men en manuell låda är säkert tåligare. Skulle jag köpa en ny xc60 så hade jag inte haft dessa funderingar.

Tacksam för era svar!
Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]

Värme i kupén laddhybrid

Skulle oxå tippa på el värmaren t[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]