Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,
Min SRS lampa förblir tänd efter att jag startar bilen. Tror att det beror på en låg laddning av batteriet eftersom jag hade haft på radion ganska lång tid o laddat ur batteriet pga detta.

Har läst att man skall jorda en kontakt som finns runt säkringarna...se denna sida o pdf filerna med instruktioner:
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... =2&t=20028

För en 780 kan det vara den här blåa kabeln som är i mitten på bilden som skall jorda, eller?
ezkbhk.jpg
ezkbhk.jpg (162.26 KiB) Visad 771 gånger
Tack för hjälpen!
Senast redigerad av 3 Berttone, redigerad totalt 0 gång.
Är inte SRS med i diagnostikboxen? Har du 2 boxar ska det vara uttag 5 i box B. Airbag kom som standard tidigare på amerikanska bilar än svenska, så informationen här är "begränsad" om Airbag i 700 modellen. Krockkudde i ratten fanns som tillval från -87 (-88 års modell?). Blev inte standard förrän i 940 (omkring -93)
Ett vanligt fel är glapp i spiralen under ratten.
Nej...min bil har ingen diagnosbox under motor huven. Enligt länken ovan så skall man jorda en kabel som finns vid säkringarna.

Tror nog att det är den brun svarta kabeln med blå plastklämma. Vet ej varför 2 kablar finns på figur 13. Kanske den andra kabeln är för en 940....

Skall prova i eftermiddag...återkommer med resultat då. :-)
Screenshot_20190205-092124_Word.jpg
Screenshot_20190205-092124_Word.jpg (184.11 KiB) Visad 743 gånger
Bilagor
Screenshot_20190205-092046_Word.jpg
Screenshot_20190205-092046_Word.jpg (90.74 KiB) Visad 743 gånger
Får öppna denna tråd igen....eftersom SRS lampan tänds igen.

Jag lyckas släcka lampan...o när jag startar bilen så släcks den....men då jag slår av bilen o slår på tändningen igen, så går lampan på igen.

Jag får felkod 2. Se bild.
Screenshot_20190212-174243_Word.jpg
Screenshot_20190212-174243_Word.jpg (146.67 KiB) Visad 587 gånger
Vad kan vara fel? Har ej rört något under sätet....
ABS-lampan tänds ju alltid vid "tändning på", även oavsett om den varit släkt innan när man kört (precis som alla andra varningslampor). Är det inte samma med SRS ?? Oljetryckslampan undantagen. När ABS-lampan är tänd (vid tändning på) görs en "internkontroll" av ingående komponenter, är det inte samma med SRS? Har inte SRS på min 740 -88B (den har dock nästan allt annat) så jag kan inte kolla om det är så
Läste ovan om felkoder, men står det att lampan ska vara släkt med tändning på om det inte är något fel??? Om jag läser rätt ska lampan lysa i c:a 10 sec och sedan släckas, om allt är riktigt. Lyser den längre än 20 sec är där fel
Då fungerar det ju som det ska, fast det inte fungerar.... :-/
De står, på code 2, fault in stand by power supply, Kan inte det betyda att strömmen bryts av någon anledning vid något tillfälle till kontrollenheten (boxen)? Har du något tjuvlarm, batterifrånskiljare eller liknande, kanske bara dålig kontakt på någon säkring? Du har "bara" kudde i ratten på denna, eller har du fler?
Lossade dom 4 bultarna som sätter fast förarsätet. Tog bort batteriet o väntade ca 10 min. Kopplade ur kablarna för el-sätet o lyfte bort sätet.

Krock sensorn sitter fast med torx skruvar under sätet fast de har en liten "pinne" som sticker ut i mitten så att en vanlig torx skruv inte passar så jag valde att inte göra något på den. Istället så lossnade jag kontakten på standby power support delen.....vet ej vad den heter på svenska. Men jag såg inget konstigt där så jag koppla in kontakten igen. Satte på sätet o batteriet. Släckte fel kod 2 igen o startade bilen...SRS lampan funkar igen som den ska. Körde runt bilen o startade/stoppade den flera gånger... allt är fortfarande som det ska. Troligt fel är smuts i kontakten som gjorde dålg kontakt o som fixades då jag satte in kontakten igen...men ej helt säker.

Kommer felet att komma upp igen? Det är ju en 30 årig bil, så man vet aldrig.... :-)

Tack alla för hjälpenĺ

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]