Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMD
Tjena!

Ska koppla in mina extra backljus på släpet med en extra kontakt bredvid draget. Har läst lite trådar i ämnet och är rätt klar över hur jag ska koppla men är lite osäker på vart jag ska ta styrström till reläet från rätta backljusen? Det pratas om ett kontaktdon i taket. Någon som kan bekräfta vilket stift och färger på kablar som gäller på just en XC70 MY12?

Gärna ett tips på matning där jag kan kroka in min 20A säkring?

// Marcus
Har du så mycket backljus att de inte går att mata via den vanliga kontakten? Du kan väl ta styrströmmen från den i alla fall, när du har drag och har ljuset på ett släp.
av CMD
apersson850 skrev: ons 30 jan 2019, 18:09 Har du så mycket backljus att de inte går att mata via den vanliga kontakten? Du kan väl ta styrströmmen från den i alla fall, när du har drag och har ljuset på ett släp.
Vet inte vad gränsen för den kontakten går men 4x55W känns som de är i överkant va? Styrström borde väl gå om de inte spökar till nått i nån databox nånstans när man inte har ett släp inkopplad? Vart hittar jag iaf den kabeln på insidan av bilen?
av CMD
S6024t skrev: ons 30 jan 2019, 20:39 Har du 13 polig kontakt så finns bakljus där..
Vart hittar jag den kabeln på insidan av bilen? Och ger den alltid ström när man backar oavsett om man har släp eller ej?
Det är inte säkert. En del funktioner finns inte alltid i släpvagnsuttaget om bilen inte detekterat belastning på bakljuset. Men jag fattade första inlägget som att detta gällde extra lampor som sitter på ett släp, och då är det inte något problem.
Men nä, ta ut närmare 20 A på en 1,5 mm² ledning är inte att rekommendera. Jag hade inte byggt en extra kontakt på släpet, utan istället kopplat in en anpassad kabel för 13-poligt don, en kabel som har grövre kabelarea på de två +12 V matningarna som går ut i uttaget. Sen hade jag monterat reläet, eller kanske rent av två sådana, en på varje +12 V matning, i en låda på släpet och styrt det med den vanliga backljussignalen. Med två reläer kan man mata två ljus på varje, och få en väl hanterbar ström. Vanliga släp (inte husvagnar) brukar ändå inte ha någon annan belastning på +12 V matningarna, om de inte har nåt lite ovanlig utrustning.
Då får du en vettig matning till extraljusen och en konstruktion som fungerar på alla bilar som har fullkopplade 13-poliga uttag, inte bara på en speciell bil som har ett speciellt kontaktdon.
av CMD
apersson850 skrev: ons 30 jan 2019, 22:23 Det är inte säkert. En del funktioner finns inte alltid i släpvagnsuttaget om bilen inte detekterat belastning på bakljuset. Men jag fattade första inlägget som att detta gällde extra lampor som sitter på ett släp, och då är det inte något problem.
Men nä, ta ut närmare 20 A på en 1,5 mm² ledning är inte att rekommendera. Jag hade inte byggt en extra kontakt på släpet, utan istället kopplat in en anpassad kabel för 13-poligt don, en kabel som har grövre kabelarea på de två +12 V matningarna som går ut i uttaget. Sen hade jag monterat reläet, eller kanske rent av två sådana, en på varje +12 V matning, i en låda på släpet och styrt det med den vanliga backljussignalen. Med två reläer kan man mata två ljus på varje, och få en väl hanterbar ström. Vanliga släp (inte husvagnar) brukar ändå inte ha någon annan belastning på +12 V matningarna, om de inte har nåt lite ovanlig utrustning.
Då får du en vettig matning till extraljusen och en konstruktion som fungerar på alla bilar som har fullkopplade 13-poliga uttag, inte bara på en speciell bil som har ett speciellt kontaktdon.
Jäkligt bra idé måste jag säga. Hur stor ström kan man plocka på dom pinnarna? Och hur grov kabel skulle du säga att jag behöver ha för att ta 10A några meter?
Kablar som är speciellt avsedda för 13-poliga släpvagnskontaktdon har i regel åtta trådar om 1,5 mm² för trafikbelysningen och fyra 2,5 mm² för 12 V matning. Där kan du alltså ta 16 A per matningspar, eller närmare 400 W kontinuerligt.
Jag har själv monterat backljus på mitt släp, samt bytt från sjupoligt till 13-poligt don. Då bytte jag kabeln på släpet också, för det fanns inte tråd nog i originalkabeln. Nu har jag sladd över om jag vill ha fler funktioner.

Tack för komplimangen om idén. Jag råkar vara elsystemkonstruktör sen flera decennier tillbaka, så jag har viss vana vid sånt här.
TRM i din bil, om vi antar att det är Volvos original från 2012, är avsäkrad med 40 A till själva modulen och ytterligare 15 A till ständig 12 V matning. Detta kommer från elcentralen där bak till vänster. Den i sin tur är säkrad med 60 A.

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]