Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Finns det ingen enhetlig standard när det gäller tändstift med 21 mm sexkant, mått standard?

Har en del 21 mm sexkant tändstift cirka 20,6 mm, 13/16 tums sexkant och en del andra cirka 21 mm sexkant?

Eller är det så att tändstift från England och USA har cirka 20,6 mm, 13/16 tum sexkant och tändstift från Europa med mera har cirka 21 mm sexkant?

Det finns enligt Internet tändstiftshylsor med 13/16 tum, som har cirka 20,8 mm invändig sexkant och 21 mm tändstiftshylsor.

Enligt Internet så är 13/16 tum lika med 20,6375 mm.

Kanske hör detta inlägg inte hemma på detta forum eftersom Briggs & Stratton tändstiften i mitt fall gäller Klippo gräsklippare med Briggs & Stratton motorer, men jag försöker ändå ställa frågorna eftersom jag tycker de är allmänna tändstiftsfrågor.

Tum och mm kan vara ganska irriterande ihop tycker jag, som exempelvis när jag ibland hittar en skruv på 3/8 tum och tror att det är en M 10 skruv.

Jag sätter då på en M 10 mutter på UNC 3/8 tum skruven och stigningen på gängan är lika både på UNC 3/8 skruven och den grovgängade M 10 muttern, så M 10 muttern går lätt att skruva på UNC 3/8 skruven.

Problemet är bara att M 10 muttern går för lätt på UNC 3/8 skruven eftersom ytterdiametern på UNC 3/8 tum skruven är endast cirka 9,5 mm.

3/8 tum är 9,525 enligt Internet.

Jag har blivit så irriterad på detta med tum och mm gängor att jag har försökt slänga bort alla skruvar och muttrar med tumgängor som jag hittat i sommarstugans ladugård.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Så är det!
Briggs och stratton från Wisconsin är ju så amerikanskt det kan bli.
Där är metersystemet bannlyst, men Amerika i stort börjar vackla lite.....
Det gäller ju då också tändstiften.

Handlar det om tum, finns ju i alla fall verktyg, skruvar och gängverktyg att köpa "överallt" .

Vi har en gammal Ferguson TEA 20 från 1954 (Grålle traktor) med withworth gängor på dom stora skruvarna, och BSF på dom mindre.
Sådana skruv och mutter hittar man inte vart som helst.
Millimeternycklar passar dåligt och tumnycklar passar nästan.
Withworth och BSF är egentligen bara gängan, men även skruvskallarna är varken tum eller millimeter på den.
(Kan vara halvkass presition vid tillverkningen förvisso, för jag tror det egentligen ska vara tum för nyckelvidden)
Tur det är nästan bara stora skruvar på den, som tål lite glapp hylsa.
Dom mindre sitter sällan hårt.
MickeM skrev:Briggs och stratton från Wisconsin är ju så amerikanskt det kan bli.
Där är metersystemet bannlyst, men Amerika i stort börjar vackla lite.....
Detta är det inte många som vet, men USA införde metersystemet 1832, men det tog tid i detta stora land att "få ut"det till "folket". Sedan kom inbördeskriget och när det äntligen tog slut fanns det mycket annat att tänka på. Dock har USA-s regering, militär, kustbevakning, kart ritare och forskningen vid högskolor och universitet använt metersystemet länge, länge. När jag jobbade på Esso Bilverkstad så byggde jag om en privatimporterad Chevrolet Camaro till motorgas drivning (1976 års avgasreningslag) så var den till stor del mm gängad (skruvade mest med inredningen) så nog finns mm i USA.......
Den sista Volvon med tum var nog -73 års modell. Motorn på -74 var en ändrad B20 men alla gängor i mm. Men fortfarande är fälgarna i tum (även avgasrör), även om Michelen försökte införa mm på däck också på -80-talet.
Som jag fattar det så finns det troligen inget enhetligt standardmått på sexkanten när det gäller tändstift med 21 mm sexkant?

Tändstiftets sexkant kan troligen variera mellan cirka 20,5 mm till cirka 21 mm beroende om stiftet är tillverkat för att ha 13/16 tum cirka 20,6 mm sexkant eller om stiftet är tillverkat för att ha 21 mm sexkant?

Detta gör att man troligen bör mäta måttet på tändstiftets sexkant innan man bestämmer sig om man ska använda en 13/16 tums tändstiftshylsa som är cirka 20,8 mm eller en 21 mm tändstiftshylsa innan man skruvar ur eller skruvar i ett tändstift med 21 mm sexkant?

Är detta riktigt?

Ungefär som att en 13 mm ringnyckel glappar rejält på en 1/2 tums sexkantskalle som är något under 12,7 mm.
Ja har skruvat med bilar i mer än 50 år både profisionellt och privat och aldrig haft problem om det skulle vara 13/16" eller 21 mm. Är det kanske nytt med 21 mm tändstift ?? På 745-an sitter numera 16 mm (5/8") ?? sexant. Det trodde jag var det nya. Sitter samma på frugans VW Passat 1,8T -04 och på min utombordsmotor (Suzuki DF90). Alla 3 har dubbla överliggande kamaxlar med centralt placerade tändstift. Dom sitter djupt monterade, kan vara därför det är 16-5/8 istället. Var ute i garaget och mätte på dom sprillans nya stiften till Suzukin, dom är 5/8", Hylsan jag har till den är en 16 mm sexkant. På Suzukin kan man inte ha 13/16", hylsan går inte ner i hålen. Till Volvon däremot var det 13/16" sexkant på dom gamla stiften
Vet inte om det kan ha med var dom är tillverkade att göra, dom gamla till Volvon är tillverkade i Europa (Tjeckien, Brisk). Stiften till Suzukin är tillverkade i Kina (NGK). Vad är det för stift du har som är 21 mm?
Råraksätaren skrev: lör 26 jan 2019, 17:14 Detta gör att man troligen bör mäta måttet på tändstiftets sexkant innan man bestämmer sig om man ska använda en 13/16 tums tändstiftshylsa som är cirka 20,8 mm eller en 21 mm tändstiftshylsa innan man skruvar ur eller skruvar i ett tändstift med 21 mm sexkant?
??? Spelar 0.2 mm någon roll alls ? Man ska ju inte dra med flera 1000 Nm. och en vettig hylsa greppar ju inte på "kanterna" utan på de större släta ytorna.

Bild
Tändstiften som jag menar är Briggs & Stratton tändstift till gräsklippare. Dessa tändstift ligger 20 mil från hemmet, nere i stugan, så jag kommer inte åt att mäta sexkanten på stiften nu. Jag mätte sexkanten på stiften tidigare och jag har för mig att sexkanten på stiften är cirka 20,5 mm.

Här hemma har jag en 21 mm tändstiftshylsa från Kamasa-Tools, inköpt på Auto Experten. Nu när jag mäter den invändiga sexkanten med skjutmått så får jag mätvärdet 21,2 mm. Jag mätte nu flera gånger så detta mätvärde bör vara ganska nära det verkliga måttet.

Om nu 13/16 tum ska vara 20,6375 mm som tabeller på Internet visar och mina tändstifts sexkants verkliga mått är 20,5 mm, så tycker jag att det bör bli en del glapp om tändstiftshylsans invändiga sexkant är 21,2 mm.

Jag är ingen mekaniker men det känns ändå som om man ska lossa gamla tändstift som sitter hårt fast så borde man ha en tändstiftshylsa med så lite glapp som möjligt vid lossandet.
På gräsklipparen ska stiften bara dras med 20 NM så vid åtdragning så kanske lite spel inte gör någonting.
Hur som helst så finns det ju att köpa tändstiftshylsor som är märkta med 21 och så finns det andra tändstiftshylsor att köpa som är märkta med 13/16.
Som sagt jag är ingen mekaniker men jag kan ändå inte låta bli att fundera.
Alla tändstift på alla motorer skall bara dras med 20 - 30 Nm. Därför skall man inte använda spärrskaft när man drar fast tändstift. Det är ganska lätt att dra 75 - 100 Nm med ett spärrskaft. Använd i stället ett sådant T-handtag och dra med en hand. Det räcker.

Bild

Vad det gäller dina mätningar av hylsor och skruvskallar kan du lägga det åt sidan. Det är alltid generös passning med ett visst spel i sådana sammanhang.
Bilagor
Tändstiftsnyckel.JPG
Add description
Tändstiftsnyckel.JPG (21.1 KiB) Visad 1272 gånger
Vissa gräsklippare och framför allt motorsågar och röjsågar har ett kortare tändstift med 19 mm (3/4") sexkant. Min gamla Jonsered motorsåg har det och min förra bensin grästrimmer, en mindre hobby modell modell från Partner hade också den typen, men min nyare Scheppach (Harald Nyborg) har "vanligt" 13/16"tändstift. När det gäller att dra fast ett tändstift så lärde jag mig på -60-talet att ett nytt tändstift skruvas ner med fingrarna tills det tar emot, därefter dras det fast med 3/4 varv. Har det varit fastdraget en gång innan, ska det dras fast med 1/4 varv. Ett tändstift med konisk säte ska alltid dras med 1/4 varv

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]