Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fzraudun
Tjena tjena :D
Prøvd noen norske forum men ingen som gidder å svare eller har peiling der så jeg prøver her...

Jeg har en 1991 460 turbo B18FT med automatlåda med merkelige problem. Hatt disse siden jeg kjøpte den for 2 år siden men i det siste (pga kulde) har det blitt verre.
Den er meget vankelig å kjøre når den er kald, starter ikke før 4-5 forsøk og går ikke på tomgang så lenge motoren er kald. Den kan gå på tomgang i Park men tvert den settes i Drive så dør den eller rykker seg fram. Føles som tenningen kuttes eller at den får for mye bensin. Lite respons fra gasspedalen også. Når jeg byttet luftfilter ble bilen enda verre :roll: men etter en ukes tid begynnte den å gå normalt igjen. Det samme skjedde da jeg byttet fra "power"filter til orginal luftfilterboks. Motoren nekter å starte og når den først starter så går den veldig ujevnt. Nå om vinteren bruker den 19 liter på 100km.... I sommer kjørte jeg til finland og da brukte den ca 1.1 liter mila når jeg lå i 120kmt....

Dette er gjort:
*byttet tomgangsreglerventil*
*plugger*
*testet temp.sensor, den er ok*
*målt luftmassemåler resistans til 387, renset luftmassemåleren (da ble bilen ytterligere i dårlig form, ble verre å starte og drikker bensin)*
*testet svinghjulsgiver, ok*
*ikke funnet falskluft eller brudd i noen vakumslanger*
*byttet lambda og mesteparten av eksosrør unntatt katalysator*

Testet bensinrelee som i Haynes boken og signalene fra ecu (styringsenheten) mangler, bensinpumpen går ikke når tenningen slås på. (Skal vel gå i 2-3 sekunder før du starter motoren?)
Prøvd å måle gassspjell sensor men fikk ikke de resultatene jeg skulle ha ifølge Haynes boken, mulig denne er dårlig.
Koblet ifra luftmassemåleren og kjørt bilen, da gikk den litt bedre på lave turtall men sperret/døde på rundt 2500rpm.
Koblet fra gassspjellsensor, da gikk den ganske likt men mye svakere på høye rpm.

PS: da jeg kjøpte bilen var kjørecomputeren kortsluttet og dekslene foran ECU'en manglet, mulig forrige eier feilsøkte litt før han skyndte seg å selge bilen?...

Har bestilt "ny" ECU (styringsenhet Bosch) og tipper at den jeg har er dårlig.
Vad tror ni? :oops: :roll:
Användarvisningsbild
av boostofta
Hur har du kollat tempgivaren? Värden från resistans mäten vid olika temperaturer hade suttit fint :)
Sen är det inte alltid fel i tempgivaren, men kablaget till den kan vara skadat. "rulla" av gummitätningen på konntaktstycket och kontrollera att kablaget är helt.. Om detta är ok, mät motståndet i kablarna från tempsensor till ECU.
Om det är det minsta osäkert motstånd så gör du så här. OBS ECU SKALL VARA BORTKOPPLAD!!!!
Lägg en plus på en av kablarna och koppla en lampa i andra änden. Minst 21w, gärna en H4 eller H7 på 55w. Se till att den lyser bra, annars e kablaget dåligt. Och det är inte så ovanligt.

Tyvärr har jag ingen koll på vilka värden som LMM ska ha. Men du skriver att den blev sämre efter rengöring, det är troligt, den skall man inte röra. Prova att starta utan den tillkopplad, startar den läattare och går bättre så har du funnit felet.
Är du intresserad av att köpa/prova en begagnad så är det samma LMM på de flesta volvo från sent 80tal / tidigt 90 tal. alltså, 240, 740 och 940.
Se bara till att boschnumret är samma, vill minnas att det slutar på 007 om man har CO justerskruv vilket vi har. 016 finns till de andra volvobilarna, men det är fel. Kolla på din för säkerhets skull.

Ett par kontrollfrågor bara för säkerhetsskull 8)
Vilken ECU har du beställt? Finns 2 på en turbo :) En till tändning och en till Bensin.
Du kontrollerar rätt tempsensor?? Det finns 2, en som går till temperaturmätaren i bilen, och en som går till ECU, den sitter på framsidan av toppen mot fördelarlocket.

Har du någon felkod?
av fzraudun
Takk for svar!

Sjekket resistansen på temp.måleren under fordelerlokket. Husker ikke helt hva den var på , men den var innenfor måleområdet Haynes boken oppga. Ledningen var et helvete å få løs men virket intakt....

Starter lettere uten LMM og går på tomgang. Man kan til og med sette den i Drive uten at motoren hoster og dør :P Men når man begynner å gi bittelitt gass så faller motoren ned på ca 1000rpm og hoster....

Har bestilt en ECU fra samme år og modell og samme bosch nummer, drivstoff ecu, den under handskerommet. Skal prøve å bytte den enten idag eller imorgen så da får vi se.

Hvis problemet ikke blir bedre får jeg teste temp.ledingen og prøve å bytte LMM. Passer de fleste LMM som ligner? Så en på en 940 som virket helt lik.

[/url]
av fzraudun
Bare et kjapt spørsmål til: Kan jeg teste den "nye" ecun uten å skru av den gamle? Bare plugge i ledningen i den "nye" ecuen og la den ligge på golvet mens jeg prøvekjører bilen?
Användarvisningsbild
av boostofta
ja du kan montera ECU, det är en så gammal bil att den ej behöver programmeras.

Dock är jag ganska säker på att felet ligger i LMM. Så länge Bosch nummret e samma så spelar det ingen roll vilken bil den kommer ifrån. Dock finns det 2 varianter på senare 240/740/940. Tror även denna sitter på vissa saabar och några andra märken.
av fzraudun
Prøvde annen ecu idag. Ingen forskjell :cry: :evil:

Skal jeg gå rett på å bytte LMM? Kan temp.sensoren gi såpass store problemer?

Og hvordan får jeg fram feilkodene? Prøvd å lete overalt uten å finne ut dette. Står ingenting i Haynes boken om det heller.
Senast redigerad av 1 fzraudun, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av boostofta
Jag hade provat en fungerande LMM, iom att bilen går bättre utan den inkopplad. Det är en känd felsökningsmetod för dessa.
av fzraudun
boostofta skrev:Jag hade provat en fungerande LMM, iom att bilen går bättre utan den inkopplad. Det är en känd felsökningsmetod för dessa.
Byttet luftmassemåler og bilen går bra igjen! Tomgangen er jevn og motoren drar godt!

Men jeg synes den er litt for glad i bensin. Har kjørecomputer og den viser forbuk på 1.2-1.3 liter pr mil ved bykjøring. Kjørte til Finland i sommer og lå mye på 110-120kmt timen, da brukte den ca 1 liter milen. Er dette normalt for en 1.8liter turbo på automatkasse?

Har fått gassspjeldsensor (throttle posistion censor) i posten som jeg skal bytte og tenker på å bytte ut temperaturføleren samtidig for å prøve å få ned forbruket.
Användarvisningsbild
av boostofta
TPs verkar onödig att byta om bilen går bra nu. Det märks om den är trasig.

Tempsensorn kan om den ger lite fel värde feta på blandningen.

Jag kör själv 480 turbo med manuell kasse. Den drar ca 1.1 - 1.2 med chippad ECU.

Min 2.0 Automatare drar endast 0,8-0,9

Har du justerat in den nya LMM då?
Den måste justeras in för att CO halten ska bli rätt, detta påverkar i allra högsta grad bränsle förbrukningen. Låt en verkstad med Avgasmätare göra detta åt dig, det är inte så dyrt, går fort att göra och du tjänar snart in de pengarna på lägre bränsleförbrukning skulle jag tro.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]