Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, med det långa bytesintervall som är, 1500 mil, skulle jag aldrig använda något annat än helsyntet av känt fabrikat, tex mobil, castrol, OK/Q8.....osv.

Sedan beror det på vilken utetemp som gäller för det mesta men 5W-40 är väl generellt sett lämplig.

Själv kör jag HÖGST 1000 mil innan olja + filter byte.
Användarvisningsbild
av greeeken
erikeriksson skrev:Hej, med det långa bytesintervall som är, 1500 mil, skulle jag aldrig använda något annat än helsyntet av känt fabrikat, tex mobil, castrol, OK/Q8.....osv.

Sedan beror det på vilken utetemp som gäller för det mesta men 5W-40 är väl generellt sett lämplig.

Själv kör jag HÖGST 1000 mil innan olja + filter byte.
Jag tänkte byta vart 500 mil så jag undrar vilket som kunde vara bäst
Användarvisningsbild
av CarMan
vill ni inte få problem med vevhusventilationen så rekomenderar jag Castrol R-Tec
av caradioa
Är ni lite våghalsiga så kan ni ju köra med Biltemas olja. Experten Carman lär väl sätta i halsen nu ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
caradioa skrev:Är ni lite våghalsiga så kan ni ju köra med Biltemas olja. Experten Carman lär väl sätta i halsen nu ;)
nä jag skiter i vad ni har i era bila, bar jag slipper köpa dom av er & att jag slipper höra messa trågiga trådar om att Volvo vill ha 9000:- för att fixa vevhusventilationen på min bil som är full servad...
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:vill ni inte få problem med vevhusventilationen så rekomenderar jag Castrol R-Tec
Menar du att alla andra oljor ger problem, men inte just den? Verkar ju vara en helt sjuk konstruktion isåfall, och det är ju väldigt låga krav på oljan som ställs i instruktionsboken.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:
CarMan skrev:vill ni inte få problem med vevhusventilationen så rekomenderar jag Castrol R-Tec
Menar du att alla andra oljor ger problem, men inte just den? Verkar ju vara en helt sjuk konstruktion isåfall, och det är ju väldigt låga krav på oljan som ställs i instruktionsboken.

/Martin
alla andra oljor ger säkert inte problem. men många andra.
hur sja du kunna ruskilja vilken olja som går bra i din motor, när det inte finns betäckningar på oljernas tillsatser & egenskaper.
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:
MartinS skrev:

/Martin
alla andra oljor ger säkert inte problem. men många andra.
hur sja du kunna ruskilja vilken olja som går bra i din motor, när det inte finns betäckningar på oljernas tillsatser & egenskaper.
Det enda som finns är ju egentligen viskositet och kvalitetsmärkning, mer går ju inte att specificera, tyvärr. Eller om man vänder på det, mer borde inte behövas specificeras.

/Martin
av jbl
Självklart finns det andra oljor än R-tec som ser till att vevhusventilationen inte täpper igen.

Just R-tec ska bara användas från årsmodel 2005 och uppåt. Detta är pga att den verkligen är en lågfriktionsolja. Volvo PV tillåter äldre Volvos att använda denna olja som har godkänt att använda A1/B1.

R-tec är klassad A5/B5 och detta innebär inte att den kan ersätta en A3/B3 klassad olja.

Har man en äldre Volvo från 2004 och nedåt så ska man enligt Volvo PV använda en olja klassad A3/B3 och gärna en som är klassad API SM.

Själv använder jag mest Castrol helsyntetiska motoroljor. RS 0W40 är den oljan jag har använt mest och denna olja är grymt bra. Klarar tung eller inspererad körning mycket bättre än R-tec. Den håller lika rent i motorn som R-tec.

Ersättare i Sverige till RS 0W40 är numera EDGE 0W40.

För bästa bränsle ekonomi används en 0W30 eller 5W30. ACEA klassning beroende på årsmodell som jag nämnt ovan.

För bästa skydd används en 0W40 eller 5W40. Dessa finns endast i ACEA A3/B3 då oljan är för tjock för att bli klassad endera A1/B1 eller A5/B5.

Det finns ingen anledning till att inte köra på en helsyntetisk olja. Märket på den spelar inte lika stor roll som klassningen gör.

Men jag vill köra på det som är bäst för min motor och väljer du Castrol helsyntet API SM ACEA beroende på vad din instruktionsbok säger så har du en mycket bra olja.

Vill du köra på en 0W30 olja klassad API SL samt ACEA A3/B3/B4 så finns ett prisvärt alternativ i Agrols F1 Zenith. Lite drygt över hundringen / liter. Granngården eller lantmännen säljer denna olja.

Detta kan jämföras mot Castrol SLX 0W30 longtech med API SM, ACEA A3/B3/B4 men då får du hosta upp ca 220 kr / liter. Dubbelt så bra är den inte men väl priset. Men den är snäppet bättre om man tittar på dens klassning.

Jag har mailat en del med Agrol varför dom inte rekomenderar F1 zenith till min XC70 2.5T-2003. Då dom bara rekomenderar deras Spectra 5W40 vilken är en syntetisk olja klassad API SM, ACEA A3/B3/B4.
Svaret jag har fått är att jag får ett mycket bättre skydd med Spectra 5W40. Det är alltså en starkare oljefilm jämfört mot F1 zenith 0W30.
Den rengörande effekten beror på additiven i oljan och inte på basoljan.
Däremot så är basoljan mycket viktig och en helsyntetisk bas olja motstår utspädning med bensin, kondens samt värme och kyla mycket bättre än en olja som är semisyntetisk eller mineral.
Den helsyntetiska oljan lämnar mycket mindre med rest produkter i och med att den motstår nedbrytning mycket bättre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Räckvidden för Tesla 3 är testad i […]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]

Det som ramlat ner är förmodligen k&arin[…]