Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Totte1337
Hej! Jag är ledsen om denna möjligtvis finns har sökt efter det och inte hittat nått! Men iallafall jag har en Volvo 740 glt med en b230ft motor(inte 16valve) och den har ett bra oljetryck vid uppstart men sen när jag kört litegrann ungefär efter motorn blivit varm (arbetstemp) så blir oljetrycket väldigt lågt o ligger då på tomgång vid ungefär 0,5 i tryck och stiger väldigt dåligt med varven! Då undrar jag vad detta kan bero på eftersom jag är rätt ny till bilar! Förstår ju att det möjligtvis kan vara mätarn som spökar (Biltema mätare) nån som haft samma problem? Några idéer? Börjar bli nervös :/
Mvh
av Totte1337
White skrev: tis 25 dec 2018, 17:46 Jag hade börjat med att skaffa en ordentlig mätare. Vet många som haft strul med Biltemamätarna.
Hade du haft så lågt tryck borde oljelampan börjat flimra på tomgång.
Okej! Kan ju troligtvis vara den! Såg även nu att oljelampan inte lyste på tändningen!
Användarvisningsbild
av lennarte
Totte1337 skrev:Vänster sida på motorn (framifrån) långt ner! (Sorry för dålig beskrivning)
Sitter den nya givaren istället för original givaren? Man brukar nog sätta ett T-stycke så att original oljetrycksvarning också fungerar. Oljetrycket vid varm motor (varm motor) på tomgång är inte så högt, Detta är godkända värden enligt Volvo:
1bar c:a 900rpm
2,5bar c:a 2000rpm
3bar c:a 3000rpm
Det beror ju på vilken viskositet oljan har, tunnare olja = lägre tryck. Vet dock inte exakt "öppningstryck" på original oljetrycksgivare, men det brukar vara under 1 kg, vid varm motorn . Alltså när oljan är varm, vilket är långt efter att kylarvätskan är varm nu på vintern. Har du oljekylare går det fortare.
Användarvisningsbild
av frasse4
Om det är som på VDO givarna så finns två anslutningar på den nya givaren. En till mätaren och en till oljetryckslampan.
av Totte1337
lennarte skrev: tor 27 dec 2018, 09:42
Totte1337 skrev:Vänster sida på motorn (framifrån) långt ner! (Sorry för dålig beskrivning)
Sitter den nya givaren istället för original givaren? Man brukar nog sätta ett T-stycke så att original oljetrycksvarning också fungerar. Oljetrycket vid varm motor (varm motor) på tomgång är inte så högt, Detta är godkända värden enligt Volvo:
1bar c:a 900rpm
2,5bar c:a 2000rpm
3bar c:a 3000rpm
Det beror ju på vilken viskositet oljan har, tunnare olja = lägre tryck. Vet dock inte exakt "öppningstryck" på original oljetrycksgivare, men det brukar vara under 1 kg, vid varm motorn . Alltså när oljan är varm, vilket är långt efter att kylarvätskan är varm nu på vintern. Har du oljekylare går det fortare.
Det är original givare och sitter bara en kabel därifrån och den går till mätarhuset (Biltema mätaren) oljelampan lyser inte när du vrider på nyckeln som den borde! Ser ut som han bara dragit den direkt till mätarhuset! Har köpt en rätt dyr olja nu sist från 5w-40 formula gx
av Totte1337
frasse4 skrev: tor 27 dec 2018, 12:52 Om det är som på VDO givarna så finns två anslutningar på den nya givaren. En till mätaren och en till oljetryckslampan.
Sitter en tror det är orginal! Dock bara en kabel dragen därifrån! Den går direkt till mätarhuset (biltemamätaren) verkar som ägaren inte kopplat bort den till oljelampan eftersom den inte lyser när du vrider på nyckeln!

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]