Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hade nästan kört slut på bränsle. typ 1/8 del kvar och bilen stod på tomgång en stund så kändes bensinlukt runt bilen. visade sig vara strax innanför höger bakdäck. har inte haft möjligheten att kika mer exakt i -20 graders kylan och mörkret. har tankat bilen till ca 1/4 tank och de läcker inte i röret vad jag kunde upptäcka.

har sett och hört talas om något som kallas för "ewap" eller "evapurator" som tar hand om returångor av bensin i en behållare som rinner tillbaka till tanken.
Har som sagt inte kikat mer noga än vart det eventuellt rinner ut på backen så tips på vad man ska kika efter och kontrollmäta, röra i så man kan komma närmare felkällan och eventuellt fixa det själv. är inte så sugen på att lämna in om de inte är värre än man kan beställa grejer å skruva själv. har tillgång till lyft i varmgarage, men det är under begränsad tid (3-4 timmar om tid finns ledig).

v70 -06
MickeM skrev: sön 16 dec 2018, 14:00 Du har bränslefiltret strax framför höger bakhjul.
Det händer att det rostar hål i dom, om dom får sitta länge.
Var min första tanke oxå.
Detta har jag sett många ggr.
Bränslefiltret är inte prio när bilen går som den ska, då sitter dom på tok för länge o läkaget kommer som ett brev på posten.
Du har inte p värmare? Pumpen sitter väl oxå vid filtret.
Andreas12 skrev:
MickeM skrev: sön 16 dec 2018, 14:00 Du har bränslefiltret strax framför höger bakhjul.
Det händer att det rostar hål i dom, om dom får sitta länge.
Var min första tanke oxå.
Detta har jag sett många ggr.
Bränslefiltret är inte prio när bilen går som den ska, då sitter dom på tok för länge o läkaget kommer som ett brev på posten.
Du har inte p värmare? Pumpen sitter väl oxå vid filtret.
ajjemen. då ska de filtret bytas omgående. har ingen värmare. de är en ganska snål modell. 140hk inget extra att tala om.
sådär. vart en hel del annat jobb å stök ivägen men nu är de bytt. va busenkelt så länge ja kom inomhus och kunde lyfta lite.

tydligen samma filter på 850 och ända upp till -07an för alla modeller i stort sett. en 10mm hylsa på spärr va allt som behövdes, vissa har insekts.

Så tack för hjälpen! nu är förbrukningen nere på ca 0.72 igen :-D

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]