Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GreenTurtle
Laddar batteriet till bilen och kan noll om el BildBild
Ser bifogad ok ut eller laddar den för lite/mycket? Hur lång tid tar det att ladda batteriet fullt om det är tomt?
IMG_0160.jpg
IMG_0160.jpg (125.18 KiB) Visad 1124 gånger

/ Tapatalked
av Bempo
Det där ser bra ut. Jag skulle tro det tar nånstans mellan 12-24 timmar tills det är fullladdat. När mätaren gått ner till nära noll är det klart. Det var länge sen jag hade en sån laddare
Användarvisningsbild
av GreenTurtle
Bempo skrev:Det var länge sen jag hade en sån laddare
349 kr på Biltema Bild

/ Tapatalked
av Rådlös
Det finns ju en räkneformel för att räkna ut laddtiden i Biltemas dokumentation till den aktuella batteriladdaren:
batteriladdare.PNG
Add description
batteriladdare.PNG (17.9 KiB) Visad 1040 gånger

Om man inte har en en så kallad "smartladdare" och vill underhållsladda ett batteri på långtid, t.ex ett båtbatteri under vintern, kan man koppla det till en timer. Det bör ju då vara en långtidstimer, veckotimer eller liknande. Man ställer in för laddning t.ex en dag i veckan. Första tiden kanske man får kolla hur det går men när man hittar en bra inställning så kan det sköta sig själv någorlunda.
Och en liten "pekpinne" i sammanhanget. Det är mycket svårt att komma ner till noll i laddström på ett batteri som är något år eller mer. Man kan ladda så länge som visarnålen rör sig neråt. När den börjar närma sig 1 Ampere ungefär och inte rör sig neråt längre, så är det dags att avsluta. Batteriet står bara och "gasar" annars och det är inte bra.
Detta sköter moderna smartladdare automatiskt, men äldre "dumma" batteriladdare klarar inte detta utan övervakning.

Man kan också tillägga att det finns en begränsning på hur stor laddaren skall vara också. Lite mer matematik: Max laddström från en batteriladdare får bara vara 1/3 av batterikapaciteten, i Ah. Ett exempel: Om batteriet är på 75 Ah så får laddströmmen inte vara högre än 25 Ampere. (exempel: 3 x 25 = 75)
På bilbatterier kanske det är högst ovanligt med Amperetimmarna i någon riskzon, men på t.ex MC-batterier eller gräsklipparbatterier och liknande mindre batterier kan det bli aktuellt att beakta.
Användarvisningsbild
av GreenTurtle
Malmstroem skrev:Man ska vara rätt stor traditionalist eller ha något väldigt speciellt behov, t.ex. för att få igång ett helt dött batteri vilket kan vara svårt med en smart laddare för att köpa en dum laddare.
Ingen aning vad du menar men resultatet blev bra iaf. Funkade som en klocka imorse :)

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]