Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ranny
Jag söker en handbok / instruktion för service på en Volvo "parkeringsvärmare 091-B" (egentligt märke Ardic?) = en sådan bensinvärmare som finns på höger sida under bilen vid bakaxeln. Vill serva själv. Har installationshandbok. Där står inget om felsökning, service, putsning etc. Värmaren monterad år -96 i en bensindriven Volvo 855 -97, och har fungerat klanderfritt i tio år utan service. Nu startar den, bränslepumpen går, men värmaren stannar efter 2-3 minuter.
Har du/någon en service-handbok i tryckt eller elektronisk form?
Kan du ge annat tips för att göra service eller fixa felet ?
Ranny
Senast redigerad av 2 ranny, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Karlsa
Jag har samma behov :cry:

Hör av dig om du får nått "matnyttigt" !

Ha de!
av ranny
[quote="Karlsa"]Jag har samma behov :cry:

Hör av dig om du får nått "matnyttigt" !

-------
Hej Karlsa!
Du var intresserad av instruktioner för servide på parkerings/bränsle värmare Ardic/Volvo 091-B. Instruktionen gäller även för dieseldriven värmare. Jag fick tag på en via Volvo Foorumi i Finland. Den är på en CD 53 MB men tyvärr endast på finska. Felsökningschemat är mycket bra. Jag tror jag kan ta reda på felet själv, och hoppas kunna fixa det i mitt garage. Misstänker att cirkulationspumpen för kylarvätskan har fel eller har slammat fast, men det får jag antagligen reda på snart.
Ranny
Hör av dig om du har nytta av en finskspråkig manual.
av Eriko
Gå in och kolla på detta forumet. (Ett elbilsforum, Renault Clio Elbil har samma värmare) och sök på värmaren
http://www.webvoter.net/se/webforum/sok ... REN&page=1
Finns mycket bra info.

Om det är vattenpumpen som bråkar, så kan problemet kan vara att borsthållaren blivit varm och kolen har så att säga kladdat fast i plasten.

Eller så har magneterna gått emot rotorn. Det finns små plast fingrar som ska hindra magneterna från att gå emot rotorn.
Det går att dela pumpen, men det kan vara lite pilligt att få ihopa den igen.
Kolen är luriga att få rätt med sina små fjädrar.

Jag har fått limma fast magneterna på 2 av mina värmare.

Ranny och Karlsa, ni har PM

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]